۷ راهکار برای حل مشکل عدم رعایت بهداشت در کودکان!

اگر کودک شما بهداشت و نظافت شخصی خود را رعایت نمی‌کند، با ما همراه باشید:

بررسی کنید چرا کودک از دوش گرفتن، مسواک زدن و موارد دیگر امتناع می‌کند.

دلیل این که چرا کودک بهداشت و نظافت شخصی خود را رعایت نمی‌کند، بررسی کنید. به طور معمول، کودکان به دلیلی ساده از دوش گرفتن، مسواک زدن و مراقبت از خود امتناع می‌کنند: آنها نمی‌خواهند این کار را انجام دهند و شرایطشان به واقع برای آنها اهمیتی ندارد.

بسیاری از کودکان تمایلی ندارند زمانشان را صرف فعالیت‌های مراقبت از خود و رعایت نظافت کنند. انجام کارهایی مانند بازی با دوستان یا بازی‌های ویدئویی برای آنها جذاب‌تر است. برای کودک انتخاب بین چیزی سرگرم‌کننده و چیزی خسته کننده آسان است. آنها تقریبا همواره موارد سرگرم کننده را انتخاب می‌کنند.

همچنین، باید به دوران بلوغ نیز توجه داشته باشید زیرا یک گذار اساسی برای کودکان محسوب می‌شود. بدن آنها ناگهان به مراقبت بیشتر برای تمیز باقی ماندن نیاز پیدا می‌کند. آنها باید زمان زیادی را صرف این کار کنند و عادات جدیدی را برای همگام شدن با تغییرات بدن خود فرا بگیرند. این دورانی گیج کننده است و بسیاری از کودکان به طور معمول در برابر آن مقاومت نشان می‌دهند. این شرایط را درک کنید و توجه داشته باشید که در این مورد، مقاومت آنها می‌تواند تنها به واسطه دانش ناکافی و نیاز به زمان بیشتر برای سازگاری شکل گرفته باشد.

در موارد دیگر، عدم رعایت بهداشت و نظافت شخصی ممکن است بخشی از یک جنگ بزرگ‌تر و در جریان باشد. کودک ممکن است برای تحریک کردن و عصبانی کردن والدین این کار را انجام دهد. در این شرایط هر چه برای کنترل کودک بیشتر تلاش کنید، وی مقاومت بیشتری از خود نشان خواهد داد.

 

  • احتمال مشکلات روانی یا جسمی را بررسی کنید

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید درباره کودکانی که نظافت و بهداشت شخصی را رعایت نمی‌کنند، مد نظر قرار داد این است که امتناع از استحمام یا مسواک زدن دندان‌ها می‌تواند از علائم افسردگی، اختلال دوقطبی، تروما، یا مسائل سلامت روانی دیگر باشد.

اگر کودک شما بهداشت شخصی را رعایت نمی‌کند و این شرایط با مواردی مانند تغییرات رفتاری، افت عملکرد تحصیلی، و مشکلات در ارتباط با همسالان، همراه است یا اگر فکر می‌کنید که بهداشت نامناسب یک خطر سلامت برای وی محسوب می‌شود، مراجعه به پزشک متخصص کودکان بهترین گزینه است. پزشک می ‌تواند احتمال ابتلا به مشکلات جسمانی یا روانی را بررسی کند.

  • با کودک خود درباره بهداشت و نظافت شخصی صحبت کنید

مهم نیست که چه اتفاقی رخ می دهد، اما صحبت با کودک و شنیدن دیدگاه های وی یکی از مواردی است که کارشناسان توصیه می کنند. درک دیدگاه کودک خود به عنوان بخشی کلیدی برای رسیدگی به عدم رعایت بهداشت شخصی در نظر گرفته می شود. مکان آرام و زمانی مناسب را برای این کار انتخاب کرده و به عنوان مثال موارد زیر را با کودک خود مطرح کنید:

دلیل این که به حمام نمی روی چیست؟ چه چیزی را درباره این کار دوست نداری؟

سپس با کودک خود درباره این که چگونه می‌توان این مشکل را حل کرد تا بتوانند به روشی سالم از خود مراقبت کنند، صحبت کنید.

اگر کودک شما بزرگ‌تر است و در دوران بلوغ قرار دارد، صحبت درباره تغییراتی مانند چرب‌تر شدن پوست و فعال‌تر شدن غدد عرق در زیر بغل که طی این دوران در بدن رخ می‌دهند و اهمیت رعایت بهداشت شخصی را افزایش می‌دهند می‌تواند مفید باشد.

اگر نمی‌دانید چگونه چنین مکالمه‌ای با کودک خود داشته باشید می‌توانید ابتدا با یک پزشک متخصص کودکان یا مشاور صحبت کنید زیرا آنها می‌تواند برخی اطلاعات و نکته‌های کلیدی را در اختیار شما قرار دهند.

فراموش نکنید زمانی که درباره مسائلی مانند بهداشت و نظافت شخصی با کودک خود صحبت می‌کنید، آرامش خود را حفظ کرده و با وی مهربان باشید.

  • بر مواردی که می‌توانید کنترل کنید متمرکز شوید

هرگز کودک خود را وادار به استحمام یا مسواک زدن دندان‌ها نکنید. به گونه‌ای رفتار نکنید که موجب شرمندگی کودک شود، وی را با نام‌های نامناسب صدا نزنید، به وی نگویید که بوی بد می دهد یا نمی خواهید در اطراف شما حضور داشته باشد.

شما نمی توانید فردی که نمی خواهد کاری را انجام دهد مجبور به انجام آن کنید. در عوض، تمرکز بر این که چه چیزی می‌تواند انگیزه کودک برای رعایت بهداشت را افزایش داده و وی را به رعایت روتین نظافت شخصی پایبند سازد، بسیار موثرتر خواهد بود.

نمودارهای رفتاری و سیستم های تشویقی به ویژه برای کودکان کوچک گزینه های خوبی هستند که می‌توانید در ابتدا مدنظر قرار دهید. شما می‌توانید از یک نمودار روزانه برای تقویت رفتارهای مرتبط با بهداشت شخصی استفاده کنید. زمانی که وظایفت به درستی انجام شدند می‌توانید یک پاداش روزانه به کودک خود بدهید.

برای کودکان بزرگ‌تر می‌توانید پاداش های هفتگی را مد نظر قرار دهید. به عنوان مثال، برای دوش گرفتن در پنج روز هفته می‌توانید یک پاداش را تعیین کنید.

اگر کودک شما در انجام وظایف خود کوتاهی کرد از دست دادن پاداش نتیجه آن خواهد بود.

شما می‌توانید فهرستی از پاداش ها را برای کودک خود آماده کنید تا علاقه و انگیزه وی حفظ شود. ارائه پاداش‌های مختلف از بی‌حوصلگی و بی انگیزگی کودک که اغلب به واسطه ارائه پاداشی مشابه رخ می‌دهد، پیشگیری می‌کند.

  • اجازه دهید کودک با پیامدهای طبیعی عدم رعایت بهداشت و نظافت شخصی مواجه شود

والدین هرگز نباید ارزش و قدرت پیامدهای طبیعی را نادیده بگیرند. پیامد طبیعی عدم رعایت بهداشت چیست؟ واکنش منفی همسالان کودک به بوی بدن یا موهای چرب وی. در واقع، کودکان افرادی بسیار رک هستند و در بیان این که کودک شما بوی بدی می‌دهد، تامل نخواهند کرد. اظهارنظر همسالان می‌تواند خیلی راحت به برطرف شدن مشکل عدم رعایت بهداشت توسط کودک شما منجر شود.

آیا شما می‌خواهید این قبیل اتفاقات شرم آور برای کودک شما رخ دهد؟ به احتمال زیاد پاسخ منفی است. آیا این بازتابی از نحوه تربیت شما است؟ مطمئنا اینگونه احساس می‌شود، اما تا زمانی که وظایف خود را به درستی انجام دهید، به واقع این گونه نخواهد بود.

در نهایت، رعایت بهداشت از طریق فراهم کردن تمام دانش و ابزارهای ضروری برای کودک بهترین کاری است که می‌توانید انجام دهید.

  • عدم رعایت بهداشت به عنوان اقدامی در راستای مخالفت با والدین

توجه داشته باشید که مشکل بهداشت و نظافت شخصی کودک ممکن است اقدامی در راستای مخالفت و سرپیچی وی از خواسته‌های والدین باشد. اگر هر وقت از کودک خود می‌خواهید کاری را انجام دهد، از انجام آن امتناع می‌کند، احتمالا با چنین شرایطی مواجه هستید.

درگیر شدن در این بازی سودی نخواهد داشت و باید به کودک خود در توسعه مهارت‌های حل مشکل کمک کنید.

  • صبور باشید

صبر عاملی کلیدی برای بهبود شرایط کودکانی است که بهداشت و نظافت شخصی را رعایت نمی‌کنند. کودکان همواره انتخاب خود را بدون توجه به چیزی دیگر انجام می‌دهند. حل مشکلات همراه با کودک، استفاده از سیستم پاداش‌ها و پیامدها، و ارائه اطلاعات و ابزارهای ضروری برای مراقبت از خود بهترین کاری است که می‌توانید به عنوان والدین وی انجام دهید.

محمد مهدی حیدرپور

منبع: امپاورینگ پرنتس

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=10331
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.