کودک همیشه تمیز من!

والدین نگران سلامتی کودک و گاه آبروی خویش هستند و سعی می‌کنند موارد بهداشتی مثل مسواک زدن و حمام کردن را به کودک بیاموزند. اما پنج‌ساله‌ها آنقدرها هم بدقلق نیستند و  به راحتی می‌توانند مسئولیت بهداشت فردی‌شان را به عهده بگیرند.

  • کدام موارد بهداشتی؟

مهم‌ترین موارد «بهداشت فردی» که انتظار داریم یک کودک پنج‌ساله بتواند مستقلانه انجام دهد، کدام است؟

شستن دست‌ها، تمیز کردن بینی، توالت رفتن، تمیز کردن توالت و بدن (بعد از رفع حاجت) و مسواک زدن. اگر کودکان پنج‌ساله با آرامش آموزش ببینند، به تنهایی می‌توانند حمام کنند. تا سه-چهار سالگی می‌توانند با کمک والدین حمام کنند و از آن به بعد می‌توانند به تنهایی این کار را انجام دهند. انجام این کارها نشانه‌ی استقلال و خودکارامدی فرزند ماست. بهتر است به او اعتماد و او را تشویق کنیم. به علاوه باید از مزایای بهداشت فردی باخبر شوند. پس چه با زبان قصه و بازی و یا با زبانی صمیمی و ساده، می‌توانیم برایش توضیح دهیم که رعایت بهداشت فردی تا چه اندازه مهم است.

  • آموزش موارد بهداشتی و اهمیت به تخیلات و بازی‌های کودک

موفق‌ترین والدین برای آموزش بهداشت آنهایی هستند که از دید کودک‌شان، جهان را می‌بینند. مهم‌ترین کار بچه‌ها، بازی و تخیل‌پردازی است. اگر با یک زبان خشک و عصبانی، دستورات بهداشتی را به کودکان منتقل کنید، احتمالاً یا لجبازی می‌کنند و این دستورات را انجام نمی‌دهند و یا تبدیل به  افراد کم‌توانی می‌شوند که مدام از دیگران دستور می‌گیرند. یعنی شخصیت‌های وابسته‌ای که همیشه به یک نفر نیاز دارند تا آنها را مدیریت کند. پس یک زبان نرم،‌ شکیبا و حاوی قصه‌ها و شخصیت‌های تخیلی را انتخاب کنید و برای آموزش دادن موارد بهداشتی به کودک، از آن استفاده کنید. در مسیر آموزش موارد بهداشتی، شکیبایی و مهربانی را هرگز از یاد نبرید.

  • هشدار: کودک پنج‌ساله مستقل داشته باشید

برخی والدین ممکن است تا سنین مدرسه، کودک را رها نکنند و برخی کارهای بهداشت فردی کودک را برایش انجام دهند. این یک نشانه‌ی خطرناک و هشداردهنده است. کودک شما تا چهار یا پنج‌سالگی باید بتواند تمام این موارد را به صورت مستقل انجام دهد. در مسیر آموختن موارد بهداشتی به کودک، وسواس به خرج ندهید. زیرا کودک نیز دچار اضطراب شدید می‌شود. از سوی دیگر اگر هیچ آموزش هدفمند و مستمری به کودک ندهیم و بیش‌از حد او را آزاد بگذاریم، کودک ما تبدیل به فردی بی‌مبالات و کثیف می‌شود که نمی‌تواند از خودش مراقبت کند و ممکن است مورد تمسخر دیگران قرار بگیرد. به نحوی که عزت‌نفس کودک آسیب‌دیده و نمی‌تواند پابه‌پای همسالانش شاد باشد و رشد کند.

 

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منبع:

https://raisingchildren.net.au/school-age/health-daily-care/hygiene/personal-hygiene

 

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=7633
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.