بهداشت فردی خردسال و میان ‌برهای برای موفقیت!

آموزش رعایت بهداشت فردی به کودکان زمانی به نتیجه می‌رسد که ما استقلال فرزندمان را به رسمیت بشناسیم و به او اجازه‌ آزمون و خطا هم بدهیم. با این حال استفاده از سرویس بهداشتی، تجربه یک استحمام راحت و… نیاز به رعایت چند نکته ساده توسط والدین است. پدر و مادر با رعایت این نکته‌ها خیلی زود می‌توانند بار مهمی را از روی دوش خود بردارند چرا که مطمئن خواهد شد که کودکشان به راحتی از پس بدیهیات بهداشت و سلامت بر می‌آید.

 

  •  برای افزایش مهارت دستشویی رفتن، مطمئن باشید که لباس کودک برای پایین و بالا کشیدن راحت است، مانند استفاده از زیرشلوارهای گشاد. این کار از بروز اتفاق‌هایی جلوگیری می‌کند که ممکن است موقع دستشویی اتفاق بیفتد.

 

  • برخی از کودکان دارای انقباض‌ عضلانی پایین هستند و آگاهی آنها از نیاز به تخلیه کمتر از حد معمول است و علائم مکرری برای دستشویی رفتن آنها ظاهر می‌شود.

 

  • دستمال کاغذی مخصوص دستشویی تهیه کنید، زیرا کودک می‌تواند با دیدن علامت مخصوص در اندازه مشخص، آن مقداری را که مورد نیاز است، انتخاب کند.

 

  •  وسایل مورد نیاز برای استحمام را طوری در حمام قرار بدهید که برای کودک به راحتی قابل دسترس باشد و از حواس‌پرتی وی برای تمرکز بر کاری که باید انجام بدهد، بکاهد.

 

  • برای کودکی که حالت تدافعی حسی دارد، در حین شست‌وشو از لیف زبر یا هنگام خشک‌کردن از حوله زبر استفاده کنید. برخی از کودکان ترجیح می‌دهند که بعد از حمام خود را با یک حوله تن‌پوش بپیچند به‌جای اینکه خود را با حوله خشک کنند.

 

  • برای برخی کودکان استفاده از مسواک برقی آسان‌تر است. علاوه‌براین، لرزش به کودکان دارای حساسیت دهانی کمک می‌کند که مسواک‌زدن را به‌راحتی تحمل نمایند‌. دمای آب و مزه خمیردندان را می‌توان براساس سلیقه کودک تغییر داد.

 

  • شستن مو برای برخی کودکان فشارروانی ایجاد می‌کند. طریقه نشستن کودک برای جلوگیری از رفتن صابون به چشم طوری که سر به عقب خم شده باشد، دشوار است و حتی ممکن است برای کودکی که در نگه‌داشتن سر در حالت عمودی به درون‌داد بینایی نیاز، دلهره‌آور باشد. از مقدار کمی شامپو استفاده کنید، به طوری که کودک قادر باشد موقعیت سرش را ببیند یا از شامپو بچه استفاده کنید که سوزش چشم نمی‌آورد. به کودک اجازه دهید که خودش سرش را در حالی که خم کرده است از عقب به جلو بشوید.

 

گرداوری: مژگان موسی پور
منبع: شناخت و تقویت مهارت‌های حرکتی در کودکان
لیزاآی.کورتز/ مترجم: دکتر امیر قمرانی، علیرضا حافظی، محمد رضایی

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=6234
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.