از والدین خشمگین تا کودک پرخاشگر

احتمالا به خاطر برخی رفتارهای خشن فرزند سه‌ساله‌تان مجبور شده‌اید، به مهمانی یا خرید نروید! کودکانی که بچه‌های دیگر را می‌زنند و یا جیغ و فریادهای آزاردهنده‌ای راه می‌اندازند. اگر شما هم با این دست مشکلات روبه‌رو هستید اصلا نگران نباشید. این مطلب به شما کمک می‌کند تا بخشی از این مشکل را مدیریت کنید.

پژوهش‌ها ثابت کرده‌اند، برای یک کودک سه‌ساله، پرخاش کردن کاملا طبیعی است. این بخشی از رشد ذهنی آنها است و البته دلایل متفاوتی وجود دارد؛ از گرسنگی و خواب‌آلودگی گرفته تا ناکامی در یادگیری مفاهیم.

کودک سه‌ساله دوست دارد از شما تقلید کند. پس هر زمان که عصبانی شُدید یا از کوره دررفتید، این موضوع را به خاطر آورید که کودک، این رفتار را تقلید می‌کند. به جای پرخاش، آرام بمانید و از چیزی که شما را خشمگین کرده، دور شده و نفس‌های عمیق بکشید. به این ترتیب به کودک خود نشان می‌دهید که عصبانی شدن و جیغ و فریاد کردن، تنها راه‌حل نیست. کودکان از رفتار شما می‌آموزند که چگونه نسبت به مشکلات، واکنش نشان دهند. پس فراموش نکنید، شما اولین الگوی رفتاری فرزند خود هستید.

به کودک خود نشان دهید که چه میزان او را دوست دارید و نیازهای او را برطرف می‌کنید اما نه وقتی که او با رفتار پرخاشگرانه چیزی را درخواست می‌کند. بسیاری از کودکان جیغ و فریاد راه می‌اندازند، چون می‌دانند از این طریق به خواسته‌های خود می‌رسند. زمانی که کودک پرخاشگری می‌کند، به او واکنشی نشان ندهید. قاطع باشید و اجازه ندهید او از این شیوه برای رسیدن خواسته‌های خود استفاده کند. به این ترتیب شما رفتار خوب را در کودک تقویت می‌کنید و نه پرخاشگری را. بسیاری از والدین برای آرام کردن سر و صدای کودک، بلافاصله به او باج می‌دهند و کودک یاد می‌گیرد که با پرخاشگری کند، به خواسته‌اش می‌رسد.

در کنار کودک بنشینید و درباره عصبانیتش از او سوال کنید. جویای احوال و احساسش شوید. راه‌حل‌های دیگری به جز خشم را به او معرفی کنید. مثلا مُشت زدن به خمیربازی. اجازه دهید او با شما احساس امنیت کند و صحبت کند.

بی‌اندازه ثابت قدم باشید! نتایج منفی رفتارش را به او نشان دهید. به این ترتیب او با دیدن عواقب کار، شاید از پرخاشگری صرف نظر کند. رفتارهای مثبت و خوب او را بدون تشویق نگذارید. هرگاه کودک توانست خشم خود را کنترل کند، به او نشان دهید از کارش خوشحال و راضی هستید. اگر کودک شما در حین عصبانیت چیزی را خراب کرد، از او بخواهید در تعمیر و برطرف کردن خرابی‌ها، مشارکت کند. یعنی به او مسئولیت بدهید. این کار، او را با عواقب رفتارش مواجه می‌کند. حتما به او بیاموزید از افرادی که آزار دیده‌اند، معذرت‌خواهی کند. فروتنی و مهربانی از والدین به کودک منتقل می‌شوند.

اگر پرخاشگری در کودک شما بیش از حد معمول تکرار شود، ممکن است نوعی اختلال یادگیری درکار باشد که موجب عصبانیت او می‌شود. در این شرایط از متخصص درمانگر کودکان کمک بگیرید و فراموش نکنید کودکان سه ساله نیازمند آزمون و خطا هستند. با صبر، قاطعیت و نظم می‌توانید از پس این مشکلات برآیید.

ترجمه و گردآوری: مهرنوش خالقی

منابع:

۳ Year Old Anger Issues – 7 Powerful Anger Management Techniques

۳ Year Old Behaviour Getting Worse – 5 Practical Solutions

۳ Year Old Behaviour Getting Worse – 5 Practical Solutions

 

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=3852
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.