چگونه یک مهد کودک خوب انتخاب کنیم؟

یکی از بزرگترین چالش‌های والدین پس از سه‌سالگی کودکان، انتخاب یک مهد کودک خوب است. بسیاری از ما هرگز دوست نداریم در مهد کودک برای کودک‌مان کوچک‌ترین اتفاق ناخوشایندی بیوفتد. اما مساله این است که هیچ گریزی از اتفاقات نیست. مهم این است که افراد تیمی که در یک مهد کودک فعالیت می‌کنند، اتفاقات را چگونه مدیریت می‌کنند. در واقع یک مهد کودک‌ خوب و موفق نشانه‌هایی دارد که می‌خواهیم آنها را بیشتر بشناسیم تا بتوانیم یک مهد کودک مناسب برای کودک‌مان انتخاب کنیم.

اگر از آن دسته والدین پر مشغله‌ای هستید که وقت سر خاراندن ندارید، لازم است چند روزی را به تحقیق و شناخت یک مهد کودک خوب اختصاص دهید. بدون اینکه صرفا به حرف‌ها و تبلیغات کفایت کنید، با چشمان خودتان تمام قسمت‌های یک مهد کودک را بررسی کنید و در این بررسی‌‌ها، موارد ذکر شده در این مطلب را در نظر بگیرید.

نکته مهم: در بررسی یک مهد کودک حتما بازدید حضوری از آن مجموعه را در برنامه خود قرار دهید. مجموعه‌های حرفه‌ای و کاربلد هرگز ترسی از بازدید حضوری والدین ندارند و مانع این کار نمی‌شوند. فراموش نکنید، مجموعه‌ای که به شما اجازه بازدید ندهد، قابل اعتماد نیست و بهتر است آن مهد کودک را از لیست انتخابی خودتان حذف کنید. در صورتی‌که صلاح می‌دانید اینگونه موارد را به سازمان بهزیستی گزارش دهید.

۱-وضعیت بهداشت

یکی از مهمترین معیارها در انتخاب یک مهد کودک، وضعیت بهداشت است. بایستی با بازدید حضوری از مهد کودک، با نگاهی دقیق و جست‌وجوگر تمام مکان‌‌های یک مهد کودک از جمله محل بازی بچه‌ها،‌ محل غذاخوری، محل استراحت و تعویض لباس کودکان، توالت و دستشویی‌ها و محل کارگاه‌ها را بررسی کنید و در مورد هرگونه عدم رعایت بهداشت از مسئولین مهد کودک سوال بپرسید.

۲-وضعیت ایمنی

سطح ایمنی نیز از جمله مهمترین معیارها برای انتخاب یک مهد کودک خوب است. در بازدید حضوری از مهد کودک، حتما تمام فضاهای متعلق به بازی، غذاخوری و استراحت کودکان را بررسی کنید. سطوح یا لبه‌های تیز، درب‌های ورودی، پلکان مسیرهای ورودی و خروجی، پنجره‌ها، نرده‌ها، پریزهای برق، کف ساختمان و محل بازی کودکان، همگی از جمله مکان‌هایی هستند که لازم است از امنیت آنها مطمئن شویم. ضمنا از وجود کپسول آتش‌ خاموش‌کن و جعبه کمک‌های اولیه در مهد کودک مطلع شوید.

۳-کیفیت کار مربیان و تسهیل‌گران با کودکان

شاید لازم باشد بیش از صحبت کردن با عوامل یک مهد کودک، به مدت دو تا چند روز، رفتار آنها با کودکان را مشاهده کنیم. مشاهده‌گری به تنهایی، اطلاعات بسیار زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد. اگر صرفا به صحبت‌های مدیران اکتفا کنیم، به تدریج متوجه می‌شویم تفاوت‌های زیادی بین این صحبت‌ها با واقعیت وجود دارد. بنابراین لازم است تنها به صحبت‌های مدیران و تبلیغات یک مجموعه اکتفا نکنیم. با حضور در یک مجموعه و بازدید از آن می‌توانیم با دقت نحوه برخورد مربیان و تسهیلگران با کودکان را مورد بررسی قرار دهیم و سوالاتی را از خودمان بپرسیم: -آیا این مربیان دوره‌های تخصصی را گذرانده‌اند؟ آیا از رویکردهای انسانی و اخلاقی پیروی می‌کنند؟ به اندازه کافی صبور، مهربان و حمایت‌کننده هستند؟ نحوه جذب کودکان در مهد کودک آنها به چه صورت است؟ آیا شیوه‌های آنها به کودک ما آسیبی نمی‌زند؟ آیا با بهترین و به‌روزترین شیوه‌های بازی و یادگیری با کودکان آشنایی دارند و آنها را سرلوحه کار خود قرار می‌دهند؟ آیا از روانشناسی کودکان اطلاعات کافی دارند؟

۴-نوع و کیفیت بازی‌های کودکان

مهمترین کار برای کودکان زیر شش سال، بازی است. با آگاهی از این موضوع، لازم است با یک بازدید حضوری از مهد کودک مورد نظر، محوطه‌های مخصوص بازی کودکان را بررسی کنیم. آیا بازی‌های ارائه شده به رشد حواس پنجگانه و رشد شناختی کودکان ما کمک می‌کنند. آیا این بازی‌ها چارچوب‌های دست‌وپاگیر زیادی دارند یا کودکان را به سمت تجربیات آزادانه تشویق می‌کنند؟ آیا مربیان و تسهیلگران مجموعه از رویکردهای نوین بازی‌ برای کودکان اطلاعات کافی دارند؟ با سوالات متعدد از اعضای تیم مهد کودک می‌توانیم از میزان اطلاعات آنها با خبر شویم.

۵-نحوه تحویل‌گیری و تحویل‌دهی کودکان

نحوه تحویل‌گیری و تحویل‌دهی کودکان به والدین در یک مهد کودک بسیار مهم است و لازم است سوالاتی را از خودمان بپرسیم. آیا در طی این فرایند، حفظ و نگهداری وسایل کودکان، اهمیت کافی دارد؟ آیا در حفظ بهداشت کودکان موقع تحویل‌دهی به خانواده تلاشی صورت می‌گیرد؟ آیا نکات ایمنی مربوط به شناسایی والدین هنگام تحویل‌دهی و تحویل‌گیری کودکان و یا ایمنی درب‌های ورورد و خروج، رعایت شده است؟

۶-ارتباط مربیان و تسهیلگران با یکدیگر

رمز موفقیت در بسیاری از مهد کودک‌ها،‌ اتحاد و یکدستی در بین اعضای تیم مهد کودک است. اگر در بین اعضا هرگونه خشم، غیبت کردن یا تظاهر مشاهده کردیم، بهتر است با وسواس بیشتری در مورد انتخاب یک مهد کودک تصمیم بگیریم. متحد بودن اعضای تیم یک مهد کودک، موجب می‌شود، کودکان دچار تناقض نشوند و در هر لحظه بتوانند مربیان را حامی و مورد اعتماد خود بدانند. در نتیجه با خیال راحت‌تری کودکان خود را به چنین تیمی می‌سپاریم.

نکته: در فرایند تحقیق برای انتخاب یک مهد کودک مناسب، لازم است با والدین دیگری هم که از خدمات آن مجموعه استفاده می‌کنند، مشورت کنیم و نظرات آنها را جویا شویم.

مهرنوش خالقی

 

 

 

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=11294
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.