چرا کودک سه‌ ساله ‌ی من کم ‌وزن است؟

اگر کودک شما کم‌وزن است و در وزن اضافه کردن با دشواری مواجه است، این می‌تواند دلیلی برای نگرانی محسوب شود. دلایل مختلفی برای کم‌وزنی کودک وجود دارند و البته این به معنای آن نیست که او هرگز نمی‌تواند وزن اضافه کند.

بین لاغری و کم‌وزنی تفاوت وجود دارد، پس بهتر است با یک پزشک متخصص کودکان صحبت کنید تا به شما در تشخیص دقیق شرایط کمک کند. در ادامه با دلایلی که می‌توانند در کم‌وزنی کودک نقش داشته باشند بیشتر آشنا می‌شویم.

  • ژنتیک

ژنتیک نقش مهمی در وزن کودک ایفا می‌کند. اگر پدر و مادر هر دو لاغر باشند، احتمال این که کودک آنها نیز لاغر و کم‌وزن باشد بیشتر است. این نشانه‌ای از به ارث بردن این ویژگی از والدین است و از این رو، پزشک ممکن است درمان خاصی را تجویز نکند. با این وجود، پزشک ممکن است پیش از تایید این که فقط ژنتیک مسئول وزن کم کودک است با کارشناسان دیگر مشورت کند.

  • بیماری‌های گوارشی

شرایط گوارشی مانند بیماری التهابی روده یا بیماری بازگشت اسید معده به مری، می‌توانند موجب کم‌وزنی کودک شوند. کودک شما اگر با احساس درد در روده یا سوزش سردل مواجه باشد ممکن است از غذا خوردن امتناع کند. علائمی مانند استفراغ یا اسهال مکرر نیازمند بررسی‌های بیشتر و دقیق‌تر هستند.

  • بیماری‌های مرتبط با تیروئید

ابتلا به پرکاری تیروئید می‌تواند دلیل کم‌وزنی کودک شما باشد. بی قراری و عصبی بودن از دیگر نشانه‌های شایع پرکاری تیروئید هستند و یک آزمایش خون می‌تواند ابتلا به این شرایط را تایید کند.

  • اختلالات غذا خوردن

در چند وقت اخیر، اختلالات غذا خوردن در کودکان بسیار شایع شده‌اند. زمانی که کودک تحت تاثیر چنین اختلالی قرار می‌گیرد، ممکن است استفراغ پس از یک وعده غذایی، پرخوری یا کاهش مصرف غذا به محدوده‌ای ناسالم را تجربه کند. در این شرایط کودک باید برای بررسی‌های بیشتر به یک روانشناس کودک ارجاع شود.

محمدمهدی حیدرپور

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=7665
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.