کودک خوش ‌خوراک، از آداب غذا خوردن تا تشویق به موقع

غذا خوردن درست یکی از مسائلی است که خلق و خو و مزاج کودک در آن دخیل است با این‌حال آموزش و راهکارهای درست می‌تواند خلق‌و خو و مزاج را در مسیر جدیدی هدایت کند. مسیری که کودک نه تنها دست از بد غذایی بردارد بلکه با آموختن آداب درست غذاخوردن تبدیل به کودکی دلخواه و بی ‌دردسر برای خانواده شود.

  • در برخی کودکان یک حالت تدافعی حسی باعث می‌شود که نسبت به مزه و ساختار مواد‌غذایی خاص تنفر بیش از حدی داشته باشند که سبب کم‌اشتهایی آنها و ناراحتی والدین و نیز خودشان در حین غذاخوردن می‌شود و در برخی از موارد افراطی به سوء تغذیه منجر می‌شود. پیشنهادهای تخصصی یک کاردرمانگر باتجربه می‌تواند به طراحی و انجام یک برنامه حساسیت‌زدایی گفتار و افزایش تدریجی پذیرش غذاهای متنوع کمک نماید.

 

  • در هنگام ارائه غذای جدید به کودک سعی کنید مقدار کمی از غذا را به او بدهید و حتی در صورت خوردن تکه‌های کوچکی غذا او تشویق کنید.

 

  • برای تشویق کودک به خوردن غذا در وعده‌های غذایی به کودک اجازه دهید که در تعیین و آماده‌کردن غذا کمک کند، هر چند که انتخاب او از نظر ارزش غذایی پایین‌تر باشد.

 

  • در هنگام ریخته‌شدن غیرعمدی غذا، صبور باشید، ولی از کودک بخواهید که پس از اتمام غذا خوردن، حداقل قسمتی از آن را تمیز کند.

 

  • از نوع صندلی غذاخوری از این نظر که موقع نشستن مشکلی ایجاد نمی‌کند، اطمینان حاصل کنید. صندلی باید به اندازه کافی ارتفاع داشته باشد، تا آرنج‌ها به‌راحتی برروی آن و پاها برروی زمین قرار بگیرند.

 

  • وقتی که کودک نحوه استفاده از ظرف‌های غذا را یاد می‌گیرد، گذاشتن ظرف‌ها در جایی از میز که لیز نخورد به ثایت‌ماندن کاسه‌ها و بشقاب‌ها کمک می‌کند.

 

  • برداشتن غذا از بشقاب و کاسه‌های گودتر با قاشق آسان‌تر از بشقاب یا کاسه‌های صاف است. وقتی که کودک نحوه برداشتن غذا را با قاشق یاد می‌گیرد، استفاده از غذاهای سفت‌تر مانند فرنی نسبت به غذاهای شل‌تر مانند میوه رنده‌شدن بهتر است‌.

 

  • از فنجان یا قمقمه‌هایی که دو دسته دارند یا از فنجان‌های نی‌دار برای افزایش هماهنگی حرکتی استفاده کنید.

 

گرداوری : مژگان موسی پور

منبع: شناخت و تقویت مهارت‌های حرکتی در کودکان

لیزاآی.کورتز/ مترجم: دکتر امیر قمرانی، علیرضا حافظی، محمد رضایی

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=5979
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.