تغذیه کودک؛ ترفندهای موثر برای کودکان بدغذا

تماشای کودکی که ظرف غذایش را کنار می‌زند، آسان نیست. همه والدین می‌خواهند کودکان خردسال آنها غذایی مقوی بخورند و وقتی فکر می‌کنند که درست تغذیه نشده‌اند، نگران می‌شوند. ولی به خاطر داشته باشید که تغییرات روز به روز یا ماه به ماه در اشتهای کودک کاملا طبیعی است و برخی کودکان همیشه در مورد غذایشان سختگیر هستند. بسیاری از کودکان خردسال، آنقدر بد غذا هستند که تمایل دارند فقط از یک نوع غذا بخورند، برخی نیز که وضعیت تغذیه‌ای خوبی داشته اند به یکباره ایراد می‌گیرند.

  چهارراهکار برای به حداقل رساندن مشکلاتی که دربسیاری از خانه ها درهنگام  صرف غذا پیش آید:

 

  • مصرف خوراکی‌ها را بین وعده‌های غذا محدود کنید

احتمالا بین وعده‌ها، برای رفع گرسنگی کودک، خوراکی‌های خاصی به او داده‌اید. حتی اگر خوراکی‌های سالمی نظیر گردو،میوه، هویج، کشمش و یا پنیر به او داده باشید، چون این غذاها منبع اصلی کالری اند، اشتهای او را در هنگام صرف وعده‌های شام از بین می‌برند.

  • زمان صرف غذا را نشاط آور کنید

  • وعده‌های غذایی یک رویداد خانوادگی خاص هستند نه میدان جنگ.
  1. کودک را درگیر کنید؛ کودک سخت‌گیر و بدغذای خود را در آماده کردن غذا شرکت دهید، از خرید فروشگاه تا چیدن میز و پختن غذا.کودک پنج ساله‌ای تا زمانی که در خرید و آماده کردن لوبیا به مادرش کمک نکرده بود، به سبزیجات دست نمیزد.اما این بار از نقش داشتن در آماده کردن شام انقدر هیجان زده بود که می‌خواست هر کس مقدار کمی لوبیا بردارد تا بخش زیادی از آن، برای خودش باقی بماند.
  2. انتخاب‌ها را محدود کنید ؛ از کودک نپرسید که آیا سبزی می‌خواهد،یا نه. به جای آن از او بپرسید، اسفناج می‌خواهد یا کدو. فرصت‌های کمتری برای  “نه” گفتن به او بدهید.
  3. به غذاها، تنوع و جاذبه بدهید ؛ هم کودکان و هم بزرگسالان غذاهایی را دوست دارند که جذاب و اشتها آور باشند. بشقاب کودک را زیاد پرنکنید و همچنین، غذا ها را با تزیین‌های چشمگیر و به شکل هوس انگیزی در ظرف غذا بکشید. به رنگ، ظاهر و مخلوط طمع‌ها نیز فکر کنید. برای مثال، پس از خوردن پرتقال، شیر مزه خوبی نمیدهد.
  • توجه نکنید

در بیشتر اوقات، مقاومت کودک در برابرغذا خوردن، با فشار و توجه والدین نسبت به غذا خوردن دگرگون کرد. بدین ترتیب که غذای کمی به کودک بدهید و درمورد آنچه که می خورد یا نمی‌خورد نظر ندهید. اگر غذایش را تمام کرد و از او نپرسید که آیا باز هم می‌خواهد یا خیر. اگر بیشتر می‌خواهد، بدون هیچ گونه توضیحی به او بدهید. باید مطمعن باشید که بین وعده‌ها چیز زیادی نمیخورد و او را در این مورد محدود کنید تا گرسنه باشد.

  • خوب غذا خوردن را در کودک تقویت کنید و به او پاداش دهید

اگر نادیده گرفتن، اثری نداشت و می‌خواهید که کودکتان از غذایی خاص بیشتر بخورد، روش‌های زیر را به کار ببرید:

  1. از قانون “نه،متشکرم” استفاده کنید. با وضع این قانون که هر کس سر میز، در پاسخ مادر که غذایی را به او تعارف می‌کند کلمه “نه ،متشکرم “ را به زبان آورد، باید مقدارکمی از آن غذا را بچشد، حتی اگر بداند آن غذا را دوست ندارد و یا بخصوص، هنگامی که تا به حال آن را نچشیده باشد. این مقدار، می‌تواند به کوچکی یک دانه ذرت باشد. وقتی کودک به این قانون عمل کرد، او را تحسین کنید و پاداشی نظیر اجاره تماشای تلویزیون به مدت بیشتر،  یک دسر مورد علاقه پس از شام،  یا چیزی شبیه اینها به او بدهید.
  2. به تدریج، درخواست‌ها را افزایش دهید. در صورت همکاری کودک با شما در قانون قبلی، پس از یک هفته، مواد غذایی را که باید بچشد، بیشتر کنید. همیشه به خاطر پیشرفت تشویقش کنید و هرگز منصرف نشوید. اگر از غذای خاصی متنفر است، به سادگی وضعیت کنونی را حفظ کنید.                                                                                                                                                                                                         
  3. فشار نیاورید. محکم رفتار کنید. کودکی که غذا را امتحان نکند، پاداش دریافت نخواهد کرد، حتی اگر آن غذا یا دسر برای دومین بار به او پیشنهاد شده باشد.

گردآوری : مژگان موسی پور

منبع:چگونه با کودکم رفتار کنم/نویسنده: دکتر گاربر/ ترجمه :شاهین خزعلی، هومن حسینی نیک، احمد شریف تبریزی

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=3850
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.