دروغ‌ گویی در کودکان، از علت ‌ها تا ریشه ‌ها

اسباب‌بازی‌های دوستش را برداشته بود ولی می‌گفت: من دست به چیزی نزده‌ام. ادعا می‌کرد، چیزی اینجا ندیده‌ است و از هیچ چیز خبر ندارد. وقتی واقعیت معلوم ‌شد، سکوت کرد و سرش را پایین انداخت. از او ‌پرسیدند چرا دروغ گفته است، اما او هیچ جوابی نمی‌داد. خیلی زود از این موقعیت پرسش و پاسخ فرار ‌کرد و ‌رفت سراغ بازی. از آن به بعد بود که کسی حرف‌هایش را باور نمی‌کرد و همه او را دروغگو می‌دانستند. آیا کودک شما هم چنین تصویری از خودش در ذهن‌‌ها ثبت کرده است؟

  • دلایلی برای دروغگویی کودکان

هر‌کودکی که دروغ می‌گوید، برای خود دلایلی دارد. از جمله دلایل بچه‌ها برای دروغ گفتن این است که آنها می‌خواهند چیزی را بپوشانند. البته چیزی را که نمی‌خواهند با آن درگیر شوند. ممکن است دروغ بگویند تا سطح حمایت شما را آزمایش کنند. گاهی ممکن است برای اینکه داستانی را جذاب‌تر کنند، دروغ‌ بگویند و گاهی برای اینکه تجربه کنند اگر چیزی واقعا رخ دهد، چه می‌شود، تظاهر می‌کنند و دروغ می‌گویند. برخی اوقات کودکان برای جلب توجه و اینکه بهتر به نظر برسند، دروغگویی می‌کنند. ممکن است درخواستی از پدر و مادر خود داشته باشند و به خاطر رسیدن به خواسته‌های خود، دروغ بگویند. در نهایت ممکن است یک دروغ مصلحتی یا سفید بگویند برای اینکه از آزرده‌ شدن فردی دیگر جلوگیری کنند. البته بسیاری از کودکانی که دروغ می‌گویند، تجربه تنبیه شدن را از سر گذرانده‌اند. آنها از ترس دروغ می‌گویند.

  • کودکان از چه سنی دروغ می‌گویند؟

کودکان از سنین خیلی پایین می‌‌توانند دروغ بگویند. یعنی از حدود سه سالگی. این درست زمانی ا‌ست که آنها می‌فهمند شما نمی‌توانید ذهن آنها را بخوانید و آنها می‌توانند دروغ بگویند. کودکان از چهار تا شش سالگی دروغ‌گویی را شروع می‌کنند. آنها در دروغ‌گویی ماهرتر می‌شوند و می‌توانند بر روی صدا و چهره خود کار کنند. به‌طوری که شما حقیقت را تشخیص ندهید اما اگر با جزئیات زیادی از آنها سوال بپرسید، به احتمال زیاد اعتراف می‌کنند که دروغ می‌گویند و شما متوجه می‌شوید.

اگرچه وقتی بچه‌ها بزرگ‌تر می‌شوند، می‌توانند با مهارت بیشتری دروغ بگویند و برای جلوگیری از خیلی اتفاقات دروغ‌های مصلحتی بگویند. به‌طوری که می‌توانند برای قسمت‌های مختلف و جزیی نیز تخیل‌پردازی کنند و اجازه ندهند دروغ‌شان برملا شود.

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منابع:

https://raisingchildren.net.au/preschoolers/behaviour/common-concerns/lies

https://www.npr.org/sections/13.7/2017/10/02/552860553/when-children-begin-to-lie-theres-actually-a-positive-takeaway

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=5899
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.