چگونه کودک را از پستانک جدا کنیم؟

اگر زمان کنار گذاشتن پستانک برای کودک شما فرا رسیده است می‌توانید به وی کمک کنید تا این کار را با ناراحتی و گریه کمتری انجام دهد. در همین راستا می‌توانید اقدامات زیر را مد نظر قرار دهید:

  • زمان‌بندی همه‌چیز است

بهتر است از پستانک گرفتن کودک را همزمان با رویدادی استرس‌زا مانند مراقبت از کودک توسط یک پرستار زمانی که والدین سر کار هستند، ورود یک خواهر یا برادر جدید به خانواده، یک سواری طولانی با خودرو، یک تعطیلات خانوادگی یا نقل مکان به خانه‎ای جدید آغاز نکنید.

کودک به آرام کردن خود طی این قبیل موقعیت‌های چالش‌برانگیز نیاز خواهد داشت و تا زمانی که روش مطمئن دیگری برای کسب آرامش خود ندارد، بهتر است کودک از پستانک جدا نشود.

  • استفاده از پستانک را محدود کنید

محدود کردن استفاده از پستانک طی روز یکی از ساده‌ترین روش‌هایی است که می‌توانید مد نظر قرار دهید. شما می‌توانید استفاده از پستانک را محدود کرده و به عنوان مثال، تنها زمانی که در خانه هستید به کودک اجازه‌ی استفاده از آن را بدهید.

تلاش کنید استفاده از پستانک را به طور کامل طی روز کنار گذاشته و تنها آن را در زمان چرت زدن یا زمان خواب در اختیار کودک قرار دهید. زمانی که همه‌چیز خوب پیش رفت، در نهایت استفاده از پستانک در این زمان‌ها را نیز کنار بگذارید.

کنار گذاشتن استفاده از پستانک هنگام شب همواره دشوارترین مورد به نظر می‌رسد، از این رو، آغاز یک روتین خواب جدید ممکن است مفید باشد. این روتین ممکن است شامل استحمام، خواندن یک کتاب، آواز خواندن، و در آغوش گرفتن و تکان دادن کودک برای به خواب رفتن باشد. چند مورد مختلف را امتحان کرده و ببینید کدام یک بهترین نتیجه را به همراه دارد.

  • ابزاری جایگزین در روند گذار ارائه کنید

به کودک خود شیء دیگری را برای مرحله ترک پستانک ارائه کنید. یک ابزار باید تقریبا همانند پستانک به کاهش استرس و سازگاری با موقعیت های جدید یا چالش برانگیز کمک کند.

ابزارهای مرحله گذار به عنوان آیتم هایی امن شناخته می شوند و به عنوان مثال، می توانند یک اسباب بازی جدید یا یک پتوی جدید و مورد علاقه کودک باشند. در حالت ایده ال، شما چیزی می خواهید که کودک بتواند به صورت بی خطر با آن به آرامش رسیده و بخوابد.

  • از پستانک به عنوان نخستین خط دفاعی خود استفاده نکنید

زمانی که کودک گریه می کند یا ایراد می گیرد، این که پستانک را در اختیار وی قرار دهید ساده‌ترین روش برای خلاص شدن از این شرایط است. در شرایطی که دلایل بسیاری می توانند موجب گریه کردن نوزاد شوند، بهتر است ابتدا از پستانک برای آرام کردن وی استفاده نکنید.

پوشک وی را کنترل کرده و یا این که گرسنه است را بررسی کنید. کودک را در آغوش گرفته، برای وی آواز بخوانید یا یک موزیک آرام پخش کنید، کتاب بخوانید، یا از اسباب بازی ها یا فعالیت های دیگر برای پرت کردن حواس وی استفاده کنید.

تلاش کنید کودک خود را مشغول و در حرکت نگه دارید، از این رو، احتمال کمتری دارد به پستانک خود فکر کند.

  • زمانی که فرزندتان عدم استفاده از پستانک را انتخاب می کند، تشویقش کنید

زمانی که کودک تصمیم می گیرد از پستانک خود استفاده نکند به او بگویید که چه کار فوق العاده ای انجام می دهد.

با بیان جملاتی مانند “چه بچه بزرگی شده ای!” و “بهت افتخار می کنم!” و ارائه پاداش هایی کوچک مانند خوراکی مورد علاقه یا برچسب های بامزه وی را تشویق کنید.

اگر کودک شما تمایلی به کنار گذاشتن پستانک خود ندارد، هرگز از تنبیه، کلمات رکیک یا اجبار برای کنار گذاشتن این عادت توسط وی استفاده نکنید. همواره مثبت باشید زیرا اعمال فشار منفی موجب ترس، استرس، و پریشانی کودک شده و اغلب نتیجه ای جز پسرفت به همراه نخواهد داشت.

  • جذابیت پستانک را برای کودک کاهش دهید

اگر کودک شما در ترک پستانک با دشواری مواجه است، تلاش کنید جذابیت آن را برای وی کمتر کنید. شما می‎توانید پستانک را به سرکه سفید یا آبلیمو آغشته کرده تا طعم ناخوشایندی داشته باشد. کودک احتمالا به سرعت پستانک را به بیرون انداخته و دیگری کاری با آن نخواهد داشت.

برخی مادران نوک پستانک را بریده یا آن را سوراخ می‎کنند تا میزان رضایت کودک از مکیدن آن کاهش یابد اما این می‎تواند به طوربالقوه خطر خفگی را افزایش دهد. اگر این کار را انجام می‎دهید بهتر است تنها به کودک نشان دهید که پستانک آسیب دیده و آن را دور بیندازید.

  • یک مراسم خداحافظی ویژه برگزار کنید

زمانی که کودک شما در نهایت آماده خداحافظی با پستانک خود شده است می توانید یک مراسم ویژه برای جشن گرفتن آن داشته باشید. این اقدام به ویژه برای کودکان بزرگ‌تر مفید است.

فرزند خود را به خرید ببرید، اجازه دهید اسباب‎بازی جدیدی برای خود انتخاب کند، و اجازه دهید هزینه اسباب‌بازی جدید را با پستانک خود بپردازد. همچنین، شما می توانید یک مهمانی خداحافظی با پستانک ترتیب دهید.

  • یک روش جایگزین: ترک عادت ناگهانی

ترک عادت ناگهانی می تواند روشی موثر برای برخی کودکان بوده، اما ممکن است نیازمند اندکی صبر و خلاقیت بیشتر از طرف شما باشد.

اگر تصمیم دارید این مسیر را طی کنید، به فرزند خود توضیح دهید که پستانک برای نوزدان است و زمان آن فرا رسیده تا با پستانک خود خداحافظی کند زیرا به کودک بزرگی تبدیل شده است. به مکالمه خود با بیان تمام موارد سرگرم‌کننده و بامزه‌ای که کودکان بزرگ انجام می‌دهند، ادامه دهید.

در روش ترک عادت ناگهانی، شما می‌توانید به طور اتفاقی پستانک فرزند خود را در یک سفر بزرگ فراموش کرده یا طی یک رویداد خداحافظی حماسی این کار را انجام دهید.

شما می‌توانید به فرزند خود کمک کنید تا پستانک خود را همراه با دانه‌های یک گیاه دفن کند، از این رو، وی می‌تواند شاهد رشد گیاه همراه با بزرگ شدن خود باشد یا یک اسباب‌بازی جدید که کودک آن را می‌خواسته است را جایگزین پستانک کنید.

به خاطر داشته باشید که ترک عادت ناگهانی می‌تواند هم برای شما و هم کودکتان، بدون در نظر گرفتن این که در سنی قرار دارد، دشوار باشد. انتظار مقداری گریه، بهانه گیری و اختلالات خواب را داشته باشید.

  • نکته‌هایی از مادران واقعی

کنار گذاشتن پستانک می‌تواند یک رویداد چالش‌برانگیز باشد. و در شرایطی که تمام مواردی که برای یک خانواده کار می‌کنند، برای خانواده‌ای دیگر می‌توانند بی‌تاثیر باشند، توجه به راهنمایی‌ها و نکات ارائه‌شده از سوی مادران دیگر همواره خوب است.

  • از یاد برود هر آنکه از دیده برفت: خارج کردن پستانک ها از دسترس و دید کودک می‌تواند روشی ساده برای فراموش کردن آنها باشد.

 

  • خواندن کتاب خداحافظی با پستانک: یافتن کتابی که به فرزند شما کمک می‌کند برای کنار گذاشتن پستانک خود آماده شده و خواندن روزانه آن می‌تواند برای ترک عادت مکیدن پستانک مفید باشد.

 

  • استراحت دادن به خود: کنار گذاشتن پستانک می‌تواند دوران استرس‌زایی را برای شما و فرزندتان رقم بزند، اما به خاطر داشته باشید اندکی عزم و صبر می‌تواند اثر چشمگیری در مسیر ترک عادت مکیدن پستانک داشته باشد. طی این مسیر خود را بیش از حد خسته نکرده و زمان‌هایی را برای استراحت اختصاص دهید.

محمد مهدی حیدرپور

منبع: مام لاوز بست

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=5844
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.