رشد زبانی و کلامی نوزاد صفر تا سه ماهه را بشناسیم

زبان یک واسطه ارتباطی است. نوزادان هنوز به این ابزار باارزش مجهز نشده‌اند و از راه‌های دیگری با اطرافیان خود ارتباط می‌گیرند و یا توجه آنها را جلب می‌کنند. برای اینکه نسبت به رشد زبانی و کلامی نوزادان در این دوران از زندگی‌شان آگاهی یابیم لازم است اطلاعات کاملی در این مورد داشته باشیم. اکنون این مرحله از رشد زبانی نوزادان را بررسی می‌کنیم.

نوزادان تا قبل از سه ‌ماهگی مخزن کلمات و جملات‌شان شکل نگرفته است تا بتوانند از آن برداشت کنند. در واقع مخزن زبانی نوزادان در بدو تولد خالی است. نوزادان صفر تا سه ماهه می‌توانند چیزهایی را که احساس می‌کنند در چهره، صدا و حرکات بدن خود نشان دهند. آنها بعد از تولد شروع به شنیدن و پر کردن مخزن شنیداری خود می‌کنند. بنابراین از راه‌های دیگری برای ارتباط استفاده می‌کنند، پس بسیار مهم است که مادر و پدر به چه میزان با نوزاد صحبت می‌کنند. هرقدر نوزاد بیشتر و بهتر شنیده باشد، رشد زبانی بهتری خواهد داشت.

نوزادان صفر تا سه ماهه حدودا ۱۸ تا ۲۰ ساعت در شبانه‌روز خواب هستند و بقیه زمان را به خوردن شیر مادر یا شیر خشک (در موارد استثنایی) اختصاص می‌دهند. والدین در همین زمان می‌توانند به خوبی با نوزاد خود صحبت کنند و یا برای او ترانه‌های آهنگین بخوانند.

بزرگترین راه‌ ارتباطی نوزادان زیر سه ماه

در حقیقت گریه کردن اصلی‌ترین راه ارتباطی نوزادان است. البته آنها به تناسب نیازهای خود، ممکن است لحن گریه خود را تغییر دهند. مثلا گریه هنگام گرسنگی، درد، کثیف کردن پوشک‌، احساس سرما و یا ترسیدن متفاوت است. والدین به تدریج می‌توانند تفاوت بین این گریه‌ها را تشخیص دهند و نسبت به آنها آگاه شوند. پژوهش‌ها ثابت کرده‌اند که نوزادان ادراکی از زمان ندارند. هر زمانی که گریه می‌کنند، انتظار دارند نیازهای‌شان به سرعت بر‌آورده شود. بنابراین مادرانی که دقت و آگاهی بیشتری نسبت به این گریه‌ها پیدا می‌کنند، بهتر و سریع‌تر آنها را برطرف می‌کنند.

اولین آواها کِی ظاهر می‌شوند؟

در حدود دو ماهگی نوزاد شما قادر است صداهایی آهسته و ساده تولید کند. مانند: «اوو- هووو-». آنها همچنین قادرند به شما گوش کنند و نسبت به صدای شما واکنش نشان دهند. اگر طی چند دقیقه و با هیجان شروع به حرف زدن با نوزاد خود کنید، می‌بینید که او نیز در واکنش به صدای شما صداهایی تولید می‌کند. اگرچه در همین دوران، هستند کودکانی که ممکن است هیچ واکنشی نشان ندهند. این کودکان احتمالا از مشکلات شنوایی رنج می‌برند و والدین به محض اینکه متوجه این مساله شوند، بایستی به پزشک کودکان مراجعه کنند.

از کِی تشخیص صداها شروع می‌شود؟

نوزادان صفر تا سه ماهه می‌توانند صدای شما را تشخیص دهند. علاوه براین آنها قادرند جهت صدا را ردیابی کنند. یعنی اگر صدایی از اتاق سمت چپ آنها بیاید، آنها سر خود را به سمت چپ می‌گردانند و در چهره‌شان تغییراتی مانند تعجب کردن دیده می‌شوند.

چطور گوش نوزادان را تقویت کنیم؟

علاوه بر صدای خودتان، شما می‌توانید با صداهای دیگری مانند صدای جغجغه و یا موسیقی، شنوایی کودک خود را تحریک کنید و با او ارتباط برقرار کنید. شما به این ترتیب توانسته‌اید او را با انواع صداها تحریک کنید. فراموش نکنید هرقدر کودک شما بیشتر بشنود، رشد کلامی بهتری خواهد داشت. مخزن زبانی کودک را غنی کنید تا او رشد کلامی بهتری داشته باشد. در عین حال بدانید مخزن کلامی او را با چه عناصری پر می‌کنید. کلام محبت‌آمیز، آهنگین و موسیقی بی‌کلام جزو بهترین انتخاب‌ها هستند.

ترجمه و گردآوری: مهرنوش خالقی

منبع

https://healthywa.wa.gov.au/Articles/A_E/Child-development-0-3-months

https://www.youtube.com/watch?v=DyfAsyPzcqQ

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=11146
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.