دانستنی ‌هایی درباره از پستانک گرفتن کودکان

فکر می کنید سرانجام زمان آن فرا رسیده است که کودک کوچک شما با پستانک خود خداحافظی کند؟ آیا هیچ نشانه‌ای از این که به زودی عادت مکیدن پستانک را ترک کند، دیده نمی‌شود و به این فکر می‌کنید که چگونه می‌توانید او را بدون ناراحتی و گریه از پستانکش جدا کنید؟

پستانک‌ها می‌توانند برای والدین نوزادانی گریان و کودکان نوپای جیغ جیغو نجات‌دهنده باشد. آنها می‌توانند آرامش و احساس راحتی خوبی را برای کودک به ارمغان بیاورند.

اما با افزایش سن فرزند شما، پستانک‌ها به ابزاری کمتر مفید و بیشتر مزاحم تبدیل می‌شوند. و در شرایطی که بیشتر کودکان خودشان در بازه سنی دو تا چهار سالگی استفاده از پستانک را کنار می‌گذارند، دیگران نیازمند کمک اضافه برای خداحافظی با آن هستند.

  • فواید استفاده از پستانک

پستانک‌ها می‌توانند به عنوان ابزاری برای برآورده کردن غریزه‌ی طبیعی مکیدن نوزاد مفید باشند و به وی در کسب آرامش و به خواب رفتن کمک کنند. همچنین، پستانک‌ها نشان داده‌اند زمانی که بین سنین یک تا شش ماهگی در زمان خواب استفاده شوند، خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) را کاهش می‌دهند.

مکیدن دوره‌ای به حفظ نوزاد در یک وضعیت خواب سبک‌تر کمک می‌کند که احتمال توقف تنفس وی را کاهش خواهد داد.

  • خطرات استفاده‌ی مداوم از پستانک

در شرایطی که استفاده از پستانک فواید مختلفی را در روزهای اولیه زندگی نوزاد ارائه میکند، با بزرگ شدن او خطرات استفاده از پستانک از فواید آن پیشی می‌گیرند.

پس از شش ماهگی، نوزادانی که به طور منظم از پستانک استفاده می‌کنند، نسبت به نوزادانی که این کار را نمی‌کنند، احتمال بیشتری دارد به عفونت‌های گوش میانی مبتلا شوند. پزشکان بر این باورند که مکیدن مداوم موجب تغییرات فشار درون گوش‌ها شده و می‌تواند به طور بالقوه از تخلیه مایع جلوگیری کرده و موجب انباشت آن شود که به یک عفونت منجر می‌شود.

استفاده‌ی بلند مدت از پستانک پس از دو سالگی می‌تواند به مشکلات مختلف مرتبط با دندان منجر شود زیرا با افزایش سن کودک، فک وی اطراف هر چیزی که به طور مداوم آن را نگه می‌دارد، رشد خواهد کرد.

به گفته آکادمی پزشکی کودکان آمریکا و انجمن دندانپزشکی آمریکا، استفاده بیش از حد از پستانک می‌تواند به رشد نادرست دهان، همتراز نبودن دندان‌ها، و تغییراتی در شکل کام یا سقف دهان منجر شود. اگر کودک شما پس از دو سالگی همچنان به استفاده از پستانک ادامه می‌دهد، هنگام مراجعه به دندانپرشک، وی را از این مساله آگاه کنید تا دندان‌ها و فک کودک به دقت بررسی شوند.

همچنین، برخی کارشناسان بر این باورند که استفاده بلند مدت از پستانک‌ها می‌تواند پیشرفت و توسعه گفتار کودک را با اختلال مواجه کند. اگر کودک شما به طور مداوم از پستانک استفاده کند، دیگر سر و صدا درآوردن یا صحبت کردن را تمرین نخواهد کرد.

افزون بر این، استفاده‌ی مداوم از پستانک می‌تواند مانع رشد عادی عضلات زبان و لب‌ها شود.

  • بهترین زمان برای کنار گذاشتن پستانک

پس از شش ماهگی، پستانک بیش از آن که مفید باشد به یک عادت تبدیل می‌شود. به گفته‌ی آکادمی پزشکان خانواده آمریکا و آکادمی پزشکی کودکان آمریکا، بین شش تا ۱۲ ماهگی بهترین سن برای جدا کردن کودک از پستانک به منظور پیشگیری از عفونت‌های گوش است، به ویژه اگر کودک شما مستعد ابتلا به این شرایط باشد.

برای پرهیز از به تاخیرافتادن پیشرفت و توسعه گفتار، بهترین زمان برای کنار گذاشتن پستانک تا یک سالگی است زیرا در این سن پیشرفت‌های مهم در گفتار و یادگیری زبان به سرعت رخ می‌دهند. و برای پرهیز از ناهنجاری «دندان‌های پستانکی»، بهترین زمان برای کنار گذاشتن پستانک تا دو سالگی است، اگر تا پیش از این قادر به انجام آن نبوده‌اید.

اگر‌چه این موارد در قالب توصیه هستند و قوانینی در این زمینه تعیین نشده‌اند، از پستانک گرفتن کودک هرچه زودتر صورت بگیرد، راحت‌تر خواهد بود. از پستانک گرفتن پیش از این‌که نوزاد بتواند بخزد و راه برود، بهترین گزینه است زیرا آنها قادر به جستجوی نقاط مختلف خانه برای یافتن پستانک دوست داشتنی خود نیستند.

اگر از پستانک گرفتن کودک تا دو سالگی با دشواری همراه است، برای محدود کردن خطرات مرتبط با مشکلات دندانی حداقل استفاده از پستانک‌های ارتودنسی را مدنظر قرار دهید.

یک پستانک ارتودنسی همانند نوک پستان مادر در دهان کودک صاف می‌شود تا طبیعی‌ترین عمل مکیدن انجام شود.

همچنین، آنها فشار روی لثه‌ها و دندان‌های در حال رشد کودک را کاهش داده و از شکل درست کام و فک در حال رشد نوزداد پشتیبانی می‌کنند.

محمد مهدی حیدرپور

منبع: مام لاوز بست

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=5819
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.