با دروغ ‌گویی کودکان چه کنیم؟

پیچیده بودن مسأله‌ی دروغ به این معنی نیست که نمی‌توان یا نباید به آن رسیدگی کنید. نحوه‌ی پاسخگویی شما به تحریف حقیقت، نحوه‌ی یادگیری کودکان در مورد صداقت است. در اینجا چند نکته برای کمک به والدین در مورد دروغ‌گویی بچه‌ها  می‌شود با تأکید بر این نکته که نباید بچه‌ها به خاطر رفتاری که مرحله‌ای از بزرگ شدن آن‌هاست ارائه سرزنش کنید.

  • صداقت را تعریف کنید

باهدف تأثیر گذاشتن بر رفتار کودک در مورد صداقت با او صحبت کنید. مثلاً برای او داستان‌هایی از نتیجه صداقت در رفتار افراد از کتاب‌ها وزندگی واقعی بیاورید. همچنین اگر فرزندتان اشتباهی مرتکب شد اما راستش را گفت، به خاطر راست‌گویی به او پاداش دهید.

  • بین خیال و واقعیت تفاوت قائل شوید

این به معنای کاستن از تخیل کودکان نیست؛ این بدان معنی است که به کودکان کمک می‌کند تا فرق بین خیال و واقعیت را بفهمند. در سن چهار یا پنج‌سالگی، کودکان ازنظر شناختی قادر به تشخیص خیال از واقعیت هستند. در این سن وقتی با همدیگر بازی می‌کنید یا وقتی کودک شما بعدازظهر را با تظاهر به گربه بودن سپری می‌کند، فرصت مناسبی است تا غیرمستقیم تفاوت خیال و واقعیت را برای او تعریف کنید.

  • بی‌نتیجه بودن تنبیه را درک کنید

بفهمید که چرا تنبیه کودکی که نمی‌داند دروغ گفته به خاطر دروغ گفتن بیهوده است. بسته به سن کودک، دلیل دروغ گفتن کودکان می‌تواند عدم‌تشخیص واقعیت، میل به خیال‌پردازی یا آزمودن خطوط قرمز باشد. تنبیه کودکان با فرستادنشان به اتاق خود به آن‌ها کمک نمی‌کند درک کنند که چه اشتباهی رخ‌داده است یا چگونه می‌توانند رفتار خود را اصلاح کنند. بااین‌حال، روش‌های مؤثری برای آموزش نظم و انضباط به فرزندانتان در صورت دروغ‌گویی وجود دارد. معمولاً بهترین تنبیه دروغ‌گویی کودکان لمس عواقب طبیعی آن (مثل بازی نکردن دوست کودک با او به خاطر عصبانیت از دروغ گفتن) و یا یک گفتگوی کوتاه با آن‌هاست.

  • دروغ سفید (مصلحتی) را توضیح دهید

برای کودک خود دروغ سفید (مصلحتی) را توضیح دهید. مثل وقتی‌ که باید به خاطر ایجاد احساس بهتری در دیگران از هدیه‌ای که از آن خوشش نیامده تشکر و تعریف کند. اگر در مقابل فرزندان خود به دیگران دروغ می‌گویید (البته تلاش کنید که این کار را نکنید)، دلیل دروغ گفتن و منطق خود را توضیح دهید. مثل مواردی چون دروغ گفتن در مورد سن فرزندتان برای گرفتن بلیت تخفیف‌دار یا درحالی‌که خانه‌اید و دارید فیلم را تماشا می‌کنید، به میهمانی که تلفن زده می‌گویید خانه نیستید. بدانید که توضیح منطقی که بنا به آن دروغ می‌گویید برای فرزندتان درس محسوب می‌شود. اما اگر نمی‌خواهید فرزندتان به این دلایل دروغ بگوید نباید در حضور او دروغ بگویید.

  • الگو باشید

چه خوب و چه بد ما الگوی فرزندان خود هستیم. اگر دروغ بگویید، آن‌ها نیز دروغ‌گو خواهند شد. اگر تقلب کنید، آن‌ها نیز تقلب خواهند کرد و اگر راست‌گو و صادق باشید، کودکانمان نیز راست‌گو و صادق خواهند بود.

  • سخت نگیرید

دروغ‌گویی کودکان را درنهایت سخت نگیرید مگر این‌که کودک‌تان به‌طور مکرر دروغ بگوید. در غیر این صورت دروغ‌های عادی و طبیعی به مشکلی جدی در رفتار کودک تبدیل نخواهد شد. به آموزش، الگوی درست بودن و تشویق راست‌گویی ادامه دهید و مطمئن باشید که نتیجه می‌دهد. کودک شما سرانجام فرق بین حقیقت و دروغ را می‌فهمد و پس‌ازآنکه چند بار چشیدن عواقب دروغ‌گویی به‌طور طبیعی قواعد پیچیده اجتماعی پیرامون خود را می‌آموزد.

منبع: https://www.brighthorizons.com/family-resources/why-children-lie-and-how-to-respond

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=5829
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.