بازی‌های آپارتمانی تلفیقی

امروزه بسیاری از کودکان مجبورند در آپارتمان‌های کوچک بازی و رشد کنند. حتی بازی کردن در حیاط خانه‌ها نیز کمتر دیده می‌شود. در چنین شرایطی لازم است بچه‌ها با کمی خلاقیت هدایت شوند و بازی‌های هدفمند و کاربردی را تجربه کنند. کودکان سه تا شش ساله نیاز دارند قوای ارتباطی، شناختی و رفتاری خویش را ارتقا دهند. به همین دلیل شما می‌توانید برخی مهارت‌ها را با هم ترکیب کرده و یک بازی نو خلق کنید. مثلاً می‌توانیم یک بازی نمایشی را با یک مهارت حرکتی ترکیب کرده و یک بازی نو بسازیم. در ادامه این مطلب سعی داریم دو نوع بازی تلفیقی مناسب بچه‌های سه تا شش ساله را معرفی کنیم.

  • بازی تونل شکلک‌ها: برای این بازی به چند صندلی و یک ملحفه نیاز دارید. صندلی‌ها را در کنار هم ردیف کنید و بین آنها یک فضای خالی در نظر بگیرید. یک فضای خالی تونل مانند که با یک ملحفه بزرگ برای آن سقف می‌سازیم. به این ترتیب یک تونل با سقف پارچه‌ای داریم. بعد از این مرحله بچه‌ها از یک طرف وارد تونل می‌شوند و از سمت دیگر بیرون می‌آیند. اگر سقف تونل را کوتاه در نظر بگیرید، کودکان باید چهاردست‌وپا عبورکنند. بچه‌ها می‌توانند هربار که از تونل بیرون می‌آیند صدای یک حیوان را تقلید کنند و یا مانند آن حیوان حرکت کنند. به این ترتیب در این بازی هم یک بخش نمایشی خواهیم داشت و هم یک بخش حرکتی.

 

  • بازی سایه‌ها و نقاشی‌‌ها: برای این بازی به مقداری مقوای سیاه، چوب بستنی یا کبابی، چسب، چراغ قوه و مداد رنگی نیاز هست. از کودک بخواهید یک نقاشی ترسیم کند. سپس او را تشویق کنید تا درباره نقاشی خود یک قصه بسازد. براساس این قصه شخصیت‌های داستان را شناسایی کنید و از کودک بخواهید آنها را با مداد سفید روی مقوای مشکی ترسیم کند. سپس دور هر یک را قیچی کنید و به پشت آن یک چوب بستنی یا کباب چوبی بچسبانید. در مرحله بعد، در یک اتاق تاریک و با استفاده از چراغ قوه، کودک را به سایه‌بازی و قصه‌گویی با شخصیت‌های مقوایی تشویق کنید. به این ترتیب شما نقاشی و نمایش و سایه‌بازی را ترکیب کرده‌اید و یک بازی تلفیقی خلق کرده‌اید.

           نویسنده: مهرنوش خالقی

 

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=5659
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.