نمایش سایه‌ای، سرگرمی تازه برای کودکان خلاق

کودکانی که به هر علت خانه‌نشین شده‌اند و به دنبال سرگرمی‌های جدید می‌گردند، ممکن است انواعی از فعالیت‌های سرگرم‌کننده تخیلی را پیدا کنند که قابلیت‌های مختلفی دارد. یکی از سرگرمی‌ها، نمایش سایه‌ای است. پدر و مادرهای پیر و جوان نیز از گذشته به یاد دارند که بازی با سایه‌ها از جمله جذاب‌ترین و لذت‌بخش‌ترین فعالیت‌هایی بود که آنها در دوران کودکی خود انجام می‌دادند.

برای اینکه یک نمایش سایه‌ای شکل بگیرد، به وسایل گران قیمت و استثنایی نیاز ندارید. در وهله اول بچه‌ها به یک قصه نیاز دارند. قصه می‌تواند حاصل تخیل‌ ذهن کودک باشد. بچه‌ها می‌توانند به صورت گروهی و با تبادل نظر بین خودشان، یک داستان ساده را شکل دهند. بچه‌های بزرگ‌تر در گروه و یا والدین می‌توانند به بچه‌ها کمک کنند و قصه را روی کاغذ بنویسند. حتی می‌توان برای بچه‌های کوچکتر تصویر هر صحنه را روی کاغذ ترسیم کرد. علاوه‌براین بچه‌ها می‌توانند از کتاب‌ قصه‌های خیلی ساده، با داستان‌های مورد علاقه خودشان استفاده کنند.

بخش بعدی شامل ساخت شخصیت‌های نمایش سایه‌ای است. یعنی همان عروسک‌های سایه‌ای. برای ساختن عروسک‌های نمایش، بهتر است از مقوای ضخیم مشکی استفاده شود. برای این‌کار تصویر هر شخصیت را با مداد سفید بر روی مقوای مشکی و ضخیم ترسیم کنید و با قیچی خطوط محیطی اطراف آن را قیچی کنید. اجازه دهید کودک در تمام مراحل ساخت، همکاری کند و یا جزییاتی را به کار اضافه کند. بعد از برش مقواها، چوب‌های خیلی باریک بستنی یا کباب چوبی را از پشت به عروسک‌های مقوایی بچسبانید.

تلاش کنید حتماً نظرات کودک را جویا شوید و در هر بخش، آنها را اعمال کنید. بعد از آماده کردن بازیگران مقوایی، حالا به یک جعبه مقوایی بزرگ نیاز دارید. از این جعبه به عنوان صحنه نمایش استفاده می‌کنیم. یک سطح از جعبه مقوایی را باز می‌کنیم و مقوای آن را جدا می‌کنیم. به جای آن کاغذ نازک می‌چسبانیم تا سایه‌ی شخصیت‌های نمایش از پشت آن مشخص شود.

در مرحله‌ی آخر به یک منبع نور نیاز دارید. منبع نور شما می‌تواند یک چراغ قوه پر نور باشد که در پشت جعبه قرار می‌گیرد. حتماً اتاق را تاریک کنید و یا نمایش را در شب انجام دهید تا سایه‌های بهتری داشته باشید. به این ترتیب می‌توانید براساس قصه‌ای که تهیه شده، نمایش را اجرا کنید. شما می‌توانید انواع مفاهیم مختلف اجتماعی را از طریق نمایش سایه‌ای به کودکان منتقل کنید.

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منابع:

http://www.peepandthebigwideworld.com/en/educators/curriculum/center-based-educators/23/shadows/node/825/

http://www.peepandthebigwideworld.com/en/educators/curriculum/center-based-educators/shadows/activity/stand-alone/528/shadow-theater-mystery/?node_context=

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=5237
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.