کودک برون‌گرا، بیش‌فعال نیست

کودکان پرحرف و پرانرژی دوستان زیادی دارند و اصلاً آرام و قرار ندارند. آنها می‌خواهند درباره‌ی هرچیزی نظر بدهند و شاید گاهی پدر و مادرها از دست آنها کلافه شوند. دیگران چنین بچه‌هایی را ناآرام و پر سروصدای می‌دانند و آرام آرام این ترس پیش می‌آید که کودک من بیش‌فعال است؟ حقیقت این است که این دسته از  بچه‌ها برون‌گرا هستند و نه بیش‌فعال. آیا شما تفاوت این دو را می‌دانید؟

کودکان برون‌گرا از واکنش‌های رفتاری دیگران انرژی می‌گیرند. آنها نیاز دارند کمی استراحت کنند و دوباره با دیگران ارتباط بگیرند. مثلاً اگر به یک مهمانی بزرگ رفته باشند، وقتی به خانه بازمی‌گردند، همه چیز را از سیر تا پیاز برای شما تعریف می‌کنند. آنها جزئیات تمام اتفاقاتی که افتاده است را برای شما تعریف می‌کنند. اگر والدین آنها حضور نداشته باشند برای دوستانش حرف می‌ز‌نند. اگر بعد از مهمانی مجبور باشد بخوابد، برایش سخت است زیرا هنوز سرشار از انرژی است. وقتی قرار است این کودکان زمان زیادی را در سکوت سپری کنند، خسته و کلافه می‌شوند و نمی‌توانند در تنهایی و سکوت بمانند. اگرچه آنها بلافاصله خود را از آن حال و هوا بیرون می‌آورند.

کودکان برون‌گرا دوست دارند در قالب کار گروهی فعالیت کنند. بازی‌های تیمی و گروهی را می‌پسندند و در این شرایط می‌توانند خوب کار کنند و ارتباطات سازنده‌ای برقرار کنند. بچه‌های برون‌گرا دوست دارند در قالب کارهای گروهی بازی کنند و از تنهایی فراری هستند. اگرچه گاهی لازم است به تنهایی کارهای خود را انجام دهند. زیرا به این ترتیب می‌توانند کمی تمرکز داشته باشند و کاری را انجام دهند اما غالباً از این فعالیت‌ها لذت نمی‌برند.

چیزی که بسیاری از افراد نمی‌دانند این است که برخی کوکان برون‌گرا خجالتی هستند. شاید خجالتی بودن آنها دور از انتظار باشد اما به محض اینکه کمی با افراد جمع آشنا شوند، شروع می‌کنند به حرف زدن و ارتباط گرفتن. البته گاهی آنها موفق نمی‌شوند بر خجالتی بودن خود غلبه کنند. از آنجایی که آنها دوست دارند با دیگران در ارتباط باشند، خجالتی بودن، خیلی آنها را عصبانی می‌کند. این کودکان نیازمند کمک هستند تا بتوانند بر خجالتی بودن خود غلبه کنند. برخی از این بچه‌ها وقتی عضو یک گروه شوند، به خوبی می‌توانند کار کنند و با دیگر بچه‌ها ارتباط گیرند. آنها می‌توانند از این طریق روابط اجتماعی خود را افزایش دهند. عضویت در تیم‌های ورزشی، آکادمی‌های هنری کودکان یا نمایش از جمله فعالیت‌هایی است که کودک برون‌گرا می‌توانن نیازهای اجتماعی خود را در آنها برآورده کند.

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منابع:

https://www.verywellfamily.com/what-is-an-extrovert-1449182

https://www.quietrev.com/introvert-parents-extrovert-kids-help/

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=5227
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.