ماجرای استقلال طلبی‌های یک کودک سه ساله!

احتمالا متوجه شده‌اید که کودک سه‌ساله شما می‌خواهد مستقل باشد و کارها را خودش انجام دهد. کارهایی مانند غذا خوردن و لباس پوشیدن. شاید شما در مقابل او آنقدرها هم صبور نباشید اما خوب است بدانید که چه بخواهید و چه نخواهید، کودک شما می‌خواهد کم‌کم از شما فاصله بگیرد. حتی می‌خواهد برخی کارها را از ابتدا تا پایان خودش انجام دهد. این دوران بسیار حساس و طلایی‌ست. در واقع کودک می‌تواند در بستر برخی فعالیت‌ها، توانایی‌های خود را گسترش دهد. در اینجا مروری بر علایق و فعالیت‌هایی مناسب کودک سه ساله خواهیم داشت. 

  • تقویت مهارت‌های جسمانی کودک سه ساله

کودک سه ساله شما دارای مهارت‌های جسمانی خوبی است و باید آزاد باشد تا بتواند از همه این توانایی‌ها استفاده کند. مثلا راندن سه‌چرخه، بازی‌ با توپ و یادگیری شنا از جمله آمادگی‌های جسمانی کودک سه ساله هستند. در این دوره شما به عنوان والدین یک کودک سه ساله باید خیلی صبور باشید زیرا او بسیاری کارها را فرا گرفته است و می‌خواهد بسیاری از فعالیت‌ها را خودش انجام دهد. تنها آنها را از خطرات احتمالی آگاه کنید و هرچیزی را که فکر می‌کنید برای او خطرناک است، دور کنید. کودک سه ساله شما کاملاً حرف‌های شما را می‌فهمد. با او به‌نرمی صحبت کنید و در مقابل خطرات مختلف، او را آگاه کنید.

  • آموزش مهارت‌های اجتماعی در قالب بازی

آنها می‌توانند بازی‌های گروهی ساده را فراگیرند و با دوستان هم‌سن‌وسال خودشان همکاری کنند. در قالب چنین بازی‌هایی، همدلی، همکاری و مهربانی را از یکدیگر می‌آموزند. تا جای ممکن تلاش کنید در بازی‌های آنها دخالت نکنید. حتی وقتی آنها از شما می‌خواهند قضاوت کنید، هیچ حکمی ندهید و سعی کنید با سوالاتی ذهن آنها را مشغول کنید تا بتوانند خودشان مسائل به خود را حل و فصل کنند.

  • تخیل‌ورزی و هنر برای کودک سه ساله؟

کودکان سه ساله از ریتم و موسیقی لذت می‌برند. می‌توانید ترانه‌های ساده و ریتمیک را برای آنها پخش کنید و در آوازخوانی با آنها مشارکت کنید. نقاشی و طراحی از دیگر فعالیت‌های لذت‌بخش برای کودکان سه‌ساله است. آنها از این طریق می‌توانند درباره تخیلات خود، داستان‌سرایی کنند. از آنها بخواهید درباره نقاشی‌ها و طرح‌هایی که روی کاغذ می‌کشند، قصه بگویند. خواندن کتاب‌ قصه‌های مصور و رنگارنگ نیز برای آنها بسیار جذاب است. می‌توانید درباره‌ی قصه و شخصیت‌های مختلف از کودک خود سوالاتی بپرسید و درباره آنها با یکدیگر گپ بزنید.

در این سن، کودک شما احتمالاً به برخی انیمیشن‌ها یا نمایش‌های کودکانه مخصوص سن خودش، علاقه‌مند است. او ممکن است  بارها و بارها بخواهد یک برنامه را ببیند. با او مخالفت نکنید. کودکان تکرار را دوست دارند و از آن لذت می‌برند. شاید آنها دوست داشته باشند یک کتاب داستان را بارها و بارها ببینند و از شما بخواهند آن را برایشان بخوانید. این مساله در بین کودکان بسیار رایج است.

  • آموزش نظم با قاطعیت و مهربانی

کودک سه ساله همچنان نیازمند عشق، علاقه، تشویق و حمایت شماست. هرگز عشق و حمایت خود را از او دریغ نکنید. اگرچه نباید چیزی از او دریغ کنید اما سه‌سالگی، دقیقا شروع دورانی است که شما باید برخی محدودیت‌ها را برای کودک خود اعمال کنید. قاطعیت را در کنار مهربانی خود بیاورید و برخی چارچوب‌های ساده مانند شستن دست‌ها قبل از غذا، جمع کردن لباس‌هایی که تعویض شده و یا مسواک زدن، می‌تواند کودک شما را به سمت اندکی نظم سوق دهد.

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منبع: https://healthywa.wa.gov.au/Articles/A_E/Child-development-3-4-years

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=4381
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.