دلایل و راه‌های درمان بی‌اختیاری مدفوع در خردسالان 

چنانچه خردسالی پس از یادگیری توالت رفتن، به دفعات شورت خود را کثیف می‌کند، به بی‌اختیاری مدفوع مبتلا شده است. خوب است بدانید عدم کنترل حرکات روده در یک کودک چهار تا پنج ساله باید به عنوان علامت یک اختلال در نظر گرفته شود تا نشانه ای از رشد آهسته او.

  • علت‌های شایع بی‌اختیاری مدفوع

یبوست مزمن شایع‌ترین علت بی‌اختیاری مدفوع است. در یبوست مزمن مدفوع سخت و خشک در روده تجمع یافته و مدفوع شل و آبکی از پشت این مدفوع سفت به بیرون نشت می‌کند.

حتی ممکن است شما این حالت را با اسهال اشتباه بگیرید. این مشکل اغلب نتیجه یک اختلال هیجانی در زندگی کودک مانند تولد کودک جدید  است. گاهی کودک با وجود پشت سر گذاشتن دوره شیر خوارگی هنوز کنترل کافی بر مدفوع ندارد. علت این امر، واکنش کودک به سخت‌گیری زیادی است که در آموزش توالت رفتن از سوی والدین به او تحمیل می‌شود.

  • پزشک چه کاری انجام می‌دهد؟

  • درصورتی که کودک یبوست دارد، پزشک برای او یک ملین خفیف تجویز می‌کند،ملینی که ویژه شیرخواران و کودکان تهیه شده و برای استفاده کوتاه مدت بدون خطر است.
  • پزشک یا مراقبان بهداشتی به شما توصیه می‌کنند که چگونه یبوست کودک را درآینده کم کنید.
  • چنانچه برای بی‌اختیاری مدفوع کودک دلیل هیجانی وجود داشته باشد، پزشک پس از گفتگو با شما و کودک، وضعیت را ارزیابی می‌کند. اگر پزشک احساس کند که بررسی بیشتری لازم است، شما و کودک را به یک روان پزشک ارجاع خواهد داد.
  • من چه کمکی می‌توانم بکنم؟

اطمینان حاصل کنید که کودک یک رژیم غذایی غنی از فیبر و مایعات دارد.

اگر کودک لباسش را کثیف می‌کند، او را تنبیه نکنید و تنفر خود را نشان ندهید. این عمل وضعیت را بدتر می‌کند.

گرداوری : مژگان موسی پور

منبع :کتاب بهداشت کودک / دکتر میریام استوپارد / مترجمان: دکتر حمید سورگی،  دکتر ساسان واثق، دکتر محمدرضا شگرف نخمی

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=4076
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.