راه ‌حلی برای والدین کودکانی که دست در بینی ‌‌شان می‌ کنند

کودکان خردسال نمی‌دانند چرا فرو کردن انگشت در بینی کار بدی است. آنها اطلاعات کافی درمورد بهداشتی‌ نبودن یا بی‌ادبانه بودن این رفتار ندارند و قطعا برخورد چکشی با آنها راه‌حلی مفید نیست. ولی راه‌حل این مساله‌ی مهم تربیتی و بهداشتی چیست؟

  • زمان و مکان بروز این عادت را شناسایی کنید

برای مدتی طولانی، کودک را تحت نظر بگیرید و فهرستی از زمان و مکان‌هایی را که انگشت در بینی فرو می‌کند تهیه کنید. وقتی این موقعیت‌ها را مشخص کردید، تلاش کنید در آن مواقع دستان کودک را با فعالیتی دیگر مشغول نگه‌دارید‌. اگر این زمان، هنگام تماشای تلویزیون است، اورا تشویق کنید تا درهنگام تماشای تلویزیون، توپ یا عروسکش را دست بگیرد. یا اگر مکان مورد نظر، داخل ماشین است، از او بخواهید دستش را در جیب‌هایش نگه دارد.

  • کودک را از عملش آگاه کنید

کودکی که انگشت در بینی می‌کند، کارش را اشتباه نمی‌داند. از نظر او، این یک رفتار طبیعی مانند خاراندن شکمش محسوب می‌شود. پس بگذارید بداند چطور به نظر می‌رسد.

از کودک بخواهید درمقابل آینه بنشینید و در حال فروکردن انگشت به داخل بینی، خود را تماشا کند. اگر با شما همکاری نمی‌کند یا چنین کاری را احمقانه می پندارد، خودتان با فرو کردن انگشت به داخل بینی، منظره زشت این عادت را به او نشان دهید. به او بگویید که چرا دیگران این عمل را نفرت انگیز می‌دانند.

اطلاعات کودک را افزایش دهید، به او بگویید که مژک‌ها و مخاط بینی اجسام خارجی را می‌گیرند و از بینی محافظت می‌کنند و دستکاری کردن مداوم آن می‌تواند به سطح حساس بینی آسیب برساند و موجب خونریزی شود.

  • یک راه جایگزین به کودک بیاموزید

راه‌های پذیرفته‌تری را برای پاک‌کردن بینی به کودک بیاموزید.

از بروز عادت، پیشگیری کنید. جلوی خشک‌شدن بینی کودک را بگیرید تا دچار وسوسه فروکردن انگشت دربینی نشود. در مورد استفاده از یک دستگاه بخور درخانه، با پزشک مشورت کنید.

فین‌کردن را به کودک بیاموزید. کودکان‌، هنگامی که احساس گرفتگی بینی می‌کنند، انگشت دربینی فرو می‌کنند. به کودک خردسال خود بیاموزید که چطور با دهان بسته و گرفتن یکی از سوراخ‌های بینی، از سوراخ دیگری فین کند‌. برای تمرین، ازاو بخواهید تا قطعات کاغذ را از کف دستش فوت کند. سپس طرز استفاده از یک دستمال کاغذی را برای گرفتن ترشحات بینی به او بیاموزید. تلاش کنید با به کار بردن دستمال‌‌های رنگارنگ، کودک را تشویق به استفاده از آن‌ها کنید.

  • از تحسین و پاداش استفاده کنید

وقتی کودک، رفتار صحیحی را در مورد پاک‌کردن بینی‌اش نشان می‌دهد، او را به‌خاطر تلاش و آگاهی‌اش، تحسین کنید. بگذارید تا احساس خوب شما را دراین مورد بداند، اما اگر مشکل هنوز باقی‌مانده‌بود، پرهیز از عادات در دوره‌های زمانی خاص را بادادن پاداش تقویت کنید (بهتر است در مواقعی که می‌توانید به طور طولانی اورا تحت‌نظر بگیرید به این کار اقدام کنید). کم‌کم مدت زمانی راکه برای دریافت پاداش لازم است، طولانی‌تر کنید. کودکان بزرگتر، خودشان می‌توانند شما را از تعداد دفعات بروز عادت، آگاه کنند.

گرداوری: مژگان موسی ‎‎پور

منبع:چگونه با کودکم رفتار کنم؟ / دکتر گاربر / مترجم: شاهین خزعلی، هومن حسینی نیک، احمد شریف تبریزی

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=9306
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.