کودک سه‌ ساله ‌ام چه ویژگی ‌هایی دارد؟

کودکان بین سه تا چهار سالگی می‌توانند اسباب‌بازی‌های خود را با کودکان دیگر به اشتراک بگذارند. این کودکان بازی‌سازی می‌کنند. یعنی با خلق فضا یا وسایل مختلفی می‌توانند یک بازی جدید بسازند. مثلا با یک ماشین اسباب‌بازی بر روی نقوش قالیچه‌ها جاده‌های تخیلی را طی می‌کنند و احتمالا با خودشان هم حرف می‌زنند.

آنها می‌توانند بازی‌های گروهی مشارکت کنند و قوانین ساده بازی را به خاطر بسپارند. در حالی‌که همیشه دوست دارند، برنده بازی باشند. آنها بازی‌های نمایشی را دوست دارند و در ذهن خود شروع به تخیل‌پردازی می‌کنند. یعنی می‌توانند نقشی را به عهده بگیرند و بازی کنند. مثلا در نقش یک حیوان. حتی می‌توانند خیلی مغرور و ارباب منشانه رفتار کنند. مثلا وقتی در نقش یک شیر بازی می‌کنند، خود را سلطان جنگل معرفی کنند. به هرحال این نشان دهنده استقلال‌طلبی آنهاست.

کودکان در این سنین طیف گسترده‌ای از احساسات را نشان می‌دهند. مثلا حسادت، شگفت‌زدگی، خشم و غیره. آنها خودمحوری کمتری نشان می‌دهند و می‌توانند همکاری بیشتری با والدین داشته باشند. مثلا قادرند در برخی امور به والدین کمک کنند، اسباب‌بازی‌ها را مرتب کنند و وسایل را سر جای خود قرار دهند.

کودکان سه ساله می‌توانند با برخی دوستان نزدیک خود صمیمی شوند و حتی برای دیدن آنها دلتنگ شوند. زیرا آنها حافظه خوبی دارند و می‌توانند جملات بلندی بیان می‌کنند. همچنین می‌‌توانند پس از اتمام بازی، دوباره از نو همان بازی را شروع کنند. مثلا برای بازی گرگم به هوا، می‌توانند دوباره بازی را شروع کنند.

بچه‌های سه‌ساله نسبت به بدن خود به آگاهی کاملی می‌رسند و می‌توانند برخی رشته‌های ورزشی را جدی شروع کنند. مثلا ژیمناستیک یا شنا. در واقع آنها نقاط متفاوتی از بدن خود را کشف می‌کنند. بنابراین اگر زمانی آنها را در موقعیتی دیدید که با قسمت‌های خاصی از بدن خود بازی می‌کنند، نگران نشوید. زیرا این مساله بخشی از فرایند رشد آنهاست.

کودک سه ساله به راحتی درک می‌کند وسایلی که برای دیگران است، مال آنها نیست و برای استفاده بایستی اجازه بگیرند. بنابراین قادرند برخی قوانین ساده را به آسانی بیاموزند و رعایت کنند.

مترجم وگردآوری : مهرنوش خالقی

منابع :

https://raisingchildren.net.au/preschoolers/development/development-tracker/3-4-years

http://www.kamloopschildrenstherapy.org/social-emotional-preschool-milestones

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=3243
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.