ترس از غریبه‌ها در کودکان زیر سه سال

چرا بچه‌های کوچک از غریبه‌ها می‌ترسند؟

ترس از غریبه‌ها: پایه و اساس این ترس چیست؟

ترس از غریبه‌ها، یکی از مراحل طبیعی در رشد کودکان است. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که کودک دلبستگی سالمی نسبت به والدین خود نشان می‌دهد. کودکان، بزرگسالان آشنا را ترجیح می‌دهند. این دسته از کودکان وقتی غریبه‌ای می‌بینند، با گریه کردن، پنهان شدن یا سکوت کردن واکنش نشان می‌دهند. ترس از غریبه‌ها معمولا بین ۷ تا ۱۰ ماهگی بیشتر می‌شود و تا چند ماه طول می‌کشد. این حالت به‌طور طبیعی تا حدود ۲ سالگی از بین می‌رود و در سنین بالاتر اغلب غیرطبیعی قلمداد می‌شود.

چطور به کودکی که از غریبه‌ها می‌ترسد کمک کنیم؟

اگرچه این یک مرحله کاملا طبیعی از رشد کودکان است، اما می‌توانیم به چند شیوه به کودکانی که از غریبه‌ها می‌ترسند کمک کنیم:

-نسبت به ترس کودک بی‌توجهی نکنید. این کار، ترس کودک را بدتر می‌کند.

-دست کودک را بگیرید و اجازه دهید در مواقع ترس در کنار شما قرار گیرد.

-پیش از مواجهه کودک با غریبه‌ها، این افراد را در خانه به کودک معرفی کنید. خانه برای کودک آشناترین محیط است.

-اگر کودک خیلی احساس ناراحتی ‌می‌کند، حتما راه‌های دیگری را هم امتحان کنید. مثلا پیشنهاد بازی دسته‌جمعی. اگر کودک باز هم احساس ناراحتی می‌کرد، او را از فرد غریبه دور کنید و بعدا تلاش کنید.

-وقتی کودک قرار است در کنار فرد غریبه قرار گیرد، وسایلی را در اختیار کودک بگذارید که آنها را دوست دارد. مثلا یک اسباب‌بازی یا پتو.

-در این موقعیت‌، سعی کنید کاملا آرام در کنار کودک باقی بمانید، زیرا بسیاری از واکنش‌های کودک، بستگی به واکنش‌های شما دارد.

سعی کنید دیدن افراد جدید را در برنامه کودک خود قرار دهید

-کودک را از ملاقات با افراد غریبه دور نکنید. هرقدر کودک شما فرصت بیشتری برای ملاقات با افراد جدید داشته باشد و متوجه شود که آنها ترسناک نیستند، ترسش از غریبه‌ها کمتر می‌شود.

-به کودک خود نشان دهید که خودتان از ملاقات با افراد جدید واهمه‌ای ندارید و با زبان بدنی گرم و صمیمی، با افراد جدید ارتباط برقرار می‌کنید. سعی کنید ارتباط چشمی داشته باشید، لبخند بزنید و در آرامش باقی بمانید.

– در مورد بچه‌های بزرگ‌تر، راه‌حل‌های جدید را از کودک جویا شوید و این شیوه‌ها را به‌کار بگیرید.

ترجمه: مهرنوش خالقی

منبع:

https://raisingchildren.net.

 

 

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=10833
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.