۳ نکته مهم درباره تغذیه کودک یک ساله

اگر در حال جدا کردن کودک خود از شیر مادر هستید، لازم است او را بر طبق معیارهای صحیح و برنامه‌ریزی شده تغذیه کنید و شیر مادر را به تدریج از برنامه غذایی کودک حذف کنید. سه مورد از مهم‌ترین بخش‌های تغذیه کودک یک ساله را بررسی می‌کنیم.

  •  ‌وعده‌های سالم را در برنامه قرار دهید

برای کودک یک ساله خود از غذاهای خشک، شامل مشتقات گندم استفاده کنید. اما اگر در ابتدا کودک تمایلی به خوردن آنها ندارد، او را مجبور به خوردن نکنید. زیرا قرار است این وعده‌های غذایی به منبع اصلی انرژی و تغذیه کودک تبدیل می‌شوند. مثلا سِرلاک‌های گندم و عسل یا انواع پوره‌های گندم و میوه‌ها. شیر مادر نیز در کنار این غذاها ادامه می‌یابد تا بدن کودک در مقابل بیماری‌ها حفظ شود. اگر پس از خوردن این غذاها کودک هنوز هم احساس گرسنگی می‌کرد، می‌توانید در ادامه او را با شیر مادر تغذیه کنید. البته سفره غذایی خانواده نیز می‌تواند با وعده‌های سالم پر شود تا کودک هم گهگاهی با لقمه‌ای از سفره خانواده آشنا شود. از قرار دادن غذاهای فراوری شده و آماده مانند فست‌فودها، چیپس و پفک و نوشابه‌ها در برنامه غذایی کودک خود جدا پرهیز کنید. مشتقات پروتئینی مانند دانه‌ها، حبوبات، ماهی، تخم‌مرغ را در برنامه غذایی کودک قرار دهید و از انواع میوه‌ها نیز غافل نشوید.

  • اندازه و زمان تغذیه کودک را در نظر بگیرید

لازم است کودک یک ساله را هر سه تا چهار ساعت یکبار تغذیه کنید. در این بین از میان‌وعده‌های سالم مانند مغزها (آجیل شیرین) و میوه‌ها غافل نشوید. وعده‌های اصلی غذایی می‌توانند به اندازه دو سوم یا یک لیوان کامل حجم داشته باشند. اگر دیگر کودک را با شیر مادر تغذیه نمی‌کنید، ممکن است او به وعده‌های غذایی بیشتری نیاز داشته باشد. در یک سالگی که اغلب کودکان شروع به راه رفتن می‌کنند، برنامه غذایی آنها می‌تواند شامل ۴ تا ۵ وعده در روز باشد، البته به همراه دو میان‌وعده سالم. لازم است فراورده‌های لبنی نیز به اندازه دو فنجان در روز در برنامه کودک قرار گیرند.

  • کمی کودک را با ظرف غذایش آزاد بگذارید

اجازه دهید کودک با میل خود و با آزادی عمل، ظرف غذای خود را دریابد. به همان اندازه که دوست دارد غذا بخورد. ظرف غذای کودک باید مورد علاقه‌اش باشد و حجم غذا نیز باید به اندازه دلخواه کودک باشد. مطمعن باشید کودک خودش بهترین انتخاب را برای خود می‌کند. لازم است فقط نیازهای کودک را برآورده کرده و به اندازه دلخواهش، غذا در اختیارش قرار دهیم و مطمئن باشیم که به اندازه کافی غذا می‌خورد. یعنی به اندازه‌ای که خودش نیاز دارد. می‌توانیم زمان غذا خوردن کودک را به لحظات شاد و لذت‌بخش تبدیل کنیم. وقتی زمان وعده‌های غذایی لذتبخش و سرشار از آزادی عمل و لحظات خوش باشد، کودکان از غذا خوردن دوری نمی‌کنند و خیال شما هم راحت می‌شود. مقدار حجم غذای مورد نیاز کودک را مدیریت کنید. نه سخت‌گیر باشید و نه بیش‌ازحد آسان‌گیر. هنگام غذا خوردن علاقه و عشق خود را به کودک خود نشان دهید تا این زمان برای او جذاب و دوست‌داشتنی شود.

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منبع:

https://www.unicef.org/parenting/food-nutrition

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=10295
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.