۴ شیوه آماده‌ سازی کودک ۲ تا ۳ ساله برای دوست ‌یابی

آیا می‌خواهید کودک خود را با کودکان دیگر ارتباط دهید؟ آیا فرزندتان هیچ دوستی ندارد؟ برای اینکه کودکان بتوانند با بچه‌های دیگر دوست شوند، نیازمند چند مرحله آمادگی هستند. والدین می‌توانند با آگاهی از این موارد، کودکان را در مسیر دوست‌یابی و تعاملات اجتماعی آماده سازند.

  • شیوه‌های کودکان برای دوست‌ یابی

کودکان یک تا دوساله معمولا می‌توانند در اطراف یکدیگر بازی کنند اما آنها درکی از مفهوم دوست یا بهترین دوست ندارند. معمولا هم‌بازی‌های کودکان ما، فرزندانِ خویشاندان‌ یا همسایه‌های‌مان هستند. نحوه ارتباط و تعامل کودکان بسیار متفاوت است. برخی از آنها بسیار اجتماعی و خون‌گرم نشان می‌دهند و می‌توانند هم‌بازی‌های زیادی داشته باشند، در حالی‌که برخی کودکان دیگر، با بچه‌های کمتری هم‌بازی می‌شوند. در طول مدتی که کودکان بزرگتر می‌شوند و به حرف می‌افتند، با کودکان دیگر بیشتر ارتباط می‌گیرند.

  • آماده‌سازی کودک برای دوست‌ یابی

از آنجایی‌که کودکان نوپا هنوز مفهوم دوستی را نیافته‌اند، مهارت‌هایی مانند استفاده مشترک از اسبا‌ب‌بازی‌ها، حل مساله و یا همکاری را نمی‌دانند. اما با آموزش و تمرین دادن کودک می‌توان این مهارت‌ها را در کودک تقویت کرد. بهتر است زمان بیشتری را به بازی گروهی کودکان اختصاص دهیم. در طول بازی می‌توانیم به کودک نشان دهیم که چطور می‌تواند یک دوست خوب باشد و با دیگر بچه‌ها هم‌بازی شود. در طی این مسیر، این ایده‌ها را به کودک ارائه دهید:

  • یادگیری رعایت نوبت

برای اینکه کودک بیاموزد چطور با دیگر بچه‌ها تعامل داشته باشد، لازم است رعایت نوبت و حق دیگران را بیاموزد. در طول بازی با کودک، این مساله را به او بیاموزیم. مثلا یک بار خودمان توپ را شوت کنیم و یکبار به کودک نوبت بدهیم.

  •  اشتراک ‌گذاری حین بازی کردن

در طول بازی با کودک، به او بیاموزیم که ما می‌توانیم اسباب‌بازی های خود را با کودکان دیگر تقسیم کنیم. حتی خوراکی‌ها یا دوچرخه‌ خود را به او تعارف کنیم. در مقابل ما نیز می‌توانیم از اسباب‌بازی‌های دوست خود استفاده کنیم.

  • از عروسک‌ها کمک بگیرید

در طول مدتی که با کودک بازی می‌کنیم، می‌توانیم به جای عروسک‌ها حرف بزنیم و از کودک بخواهیم که با مهربانی او را به دوست خود قرض دهد و یا با بازی‌های گروهی با عروسک، موافقت کند. عروسک‌ها می‌توانند به عنوان یک سخنگوی واسطه‌گر عمل کنند و کودک را به کارهای دوستانه دعوت کنند.

  • کودک را تشویق کنید

اگر مشاهده کردید که کودک اسباب‌بازی یا خوراکی خود را به کودکان دیگر تعارف می‌کند و آنها را دعوت به بازی می‌کند، حتما کودک را تشویق کنید و علاقه و خوشحالی‌تان را نشان دهید.

ترجمه: مهرنوش خالقی

منبع:

https://raisingchildren.net.au/

 

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=10080
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.