۶ راه‌حل برای غلبه کودکان بر ترسِ از حمام رفتن

اگر کودک شما از حمام رفتن فرار می‌کند این شش راه‌حل را امتحان کنید

*چرا کودکان از حمام می‌ترسند؟

ممکن است برخی نوزادان در حین حمام کردن، بسیار بی‌قرار و تحریک‌پذیر شوند. نوزادان ممکن است به علت تغییر دمای بدن یا شناور شدن در آب دچار تحریک حسی شدیدی شده و بیقراری کنند.

کودکان بزرگ‌تر ممکن است از سُر خوردن زیر آب یا صدای تخلیه آب وحشت کنند و یا از اینکه سر و صورت‌شان خیس و آغشته به کف شده و چشم‌هایشان بسوزد، دچار ترس و اضطراب شوند.

۱-ترس کودک را جدی بگیریم

وقتی کودک از حمام کردن می‌ترسد، هرگز او را مسخره نکنیم و این احساس او را به رسمیت بشناسیم. بهترین و اولین راه این است که به او اطمینان دهیم که او را درک می‌کنیم و احساس ترس او را کاملا جدی گرفته‌ایم. در این حالت هرگز با زور و اجبار کودک را به حمام نمی‌فرستیم و با او صحبت می‌کنیم تا بهترین شرایط را برایش مهیا کنیم.

۲-به کودک کمک کنیم احساس بهتری پیدا کند

وقتی درباره شرایط مورد قبول کودک با او صحبت می‌کنیم، می‌توانیم به او کمک کنیم تا احساس بهتری نسبت به حمام رفتن پیدا کند. مقداری ماساژ شکم و پشت کودک همراه با مایع بدن‌شوی، می‌تواند موجب احساس بهتری در کودک شود. این کار احساس امنیت بیشتری به کودک می‌دهد و دمای بدن او را بالا نگه می‌دارد.

۳- برای حمام رفتن یک برنامه مرتب داشته باشیم

اگر یک برنامه مشخص برای حمام بردن کودک داشته باشیم، کار کودک را آسان‌تر کرده‌ایم زیرا در این شرایط او به تدریج آمادگی ذهنی بیشتری بدست می‌آورد و می‌تواند پیش‌بینی کند چه چیزی در انتظار اوست. بهتر است کودک را به‌طور ناگهانی حمام رفتن روبرو نکنیم تا او نیز بتواند برای این کار آمادگی لازم را بدست آورد. حتی می‌توانیم یک شعر مخصوص زمان حمام بردن داشته باشیم تا او متوجه شود زمان حمام کردن فرا رسیده است.

۴-یک کلاه برای جلوگیری از ورود شامپو به چشم‌ کودک تهیه کنیم

این کلاه‌ها معمولا برای کودکان زیر سه سال ساخته و عرضه می‌شوند. البته ممکن است در سایزهای مختلفی آنها را پیدا کنید. علاوه‌براین نیز با کمی حوصله می‌توانیم یک کلاه محافظ برای جلوگیری از ورود شامپو به چشم کودک بسازیم. برای این کار مقداری تلق را به شکل دورِ سرِ کودک اندازه کنید و ببندید. مانند تصویر زیر.

همچنین می‌توان از شِیدهای محافظ صورت نیز برای این کار استفاده کرد.

۵-درباره حمام رفتن قصه بخوانیم

با یک جست‌وجوی ساده در فضای مجازی و کتاب‌فروشی‌های کودکان می‌توانیم به تعداد زیادی قصه و داستان درباره حمام رفتن دست پیدا کنیم. کودکان با قصه‌ها و داستان‌ها ارتباط بسیار خوبی برقرار می‌کنند و می‌توانند آنها را در زندگی خود پیاده‌سازی کنند. بنابراین هرگز نباید قدرت تخیل‌پردازی کودکان با قصه‌ها و داستان‌ها را دست‌کم بگیریم.

۶-چند اسباب‌بازی مورد علاقه کودک را برای حمام آماده کنیم

تنها کارِ کودکان، بازی است. در حقیقت کودکان همه چیز را به بازی می‌گیرند و از این طریق است که می‌توانند تجربیات مختلفی بدست آورند. حتما زمان حمام کردن کودک را با بازی‌ها زیباتر کنیم تا کودک هم بتواند این زمان را راحت‌تر طی کند.

مهرنوش خالقی

 

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=11005
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.