۴ بخش رشد حسی-حرکتی کودک دو تا سه ساله ‌

انتظاراتی که از رشد حواس پنجگانه و نیروهای حرکتی کودک دو ساله‌ام می‌رود

۱-آمادگی‌های جسمانی کودک دو ساله

لازم است بدانیم که کودکان به همراه رشد حرکتی، به برخی آمادگی‌های جسمانی دست می‌یابند. مهم‌ترین بخش این آمادگی‌ها جسمانی این است که کودک دو ساله می‌تواند با کمک شما به دستشویی برود. اکثر کودکان در این سن آمادگی دارند از پوشک جدا شوند و به تدریج بیاموزند که به دستشویی برود. برای این‌که در این دوران موفق عمل کنید، نیاز هست که با کودک خود صحبت کنید و با مهربانی، حوصله و صبر این مرحله را برایش توضیح دهید و یک دوره دو تا سه‌هفته‌ای درنظر بگیرید و در مقابل خطاهای کودک، هرگز با او پرخاش نکنید. زیرا ممکن است کودک درجاتی از وسواس مبتلا می‌شود.

۲-رشد حرکتی کودک دوساله

کودک دو ساله از نظر حرکتی انرژی بسیار بالایی دارد و گاهی نمی‌تواند خود را متوقف کند. شما با پیشنهاد برخی بازی‌های مخصوص حفظ تمرکز و تعادل می‌توانید انرژی بالای او را هدایت کنید. کودک دو ساله می‌تواند بخزد، از جایی بالا برود و بپرد. قوای بدنی او بیشتر شده و می‌خواهد از شما دور شود تا فعالیت‌های مورد علاقه‌اش را انجام دهد. بهتر است مراقب او باشیم و او را مدت طولانی تنها نگذاریم. او هنوز نمی‌داند که برخی کارها برایش خطرناک‌اند. می‌توانیم کودک را به زمین‌های بازی مخصوص کودکان زیر سه سال ببرید تا به دور از محدودیت‌ها، فعالیت‌های جسمانی که در خانه امکان انجامشان نیست، انجام دهند. به جای محدود کردن کودک، می‌توانیم به او کمک کنیم تا مهارت‌های حرکتی خود را تقویت کند. او در این دوران می‌تواند به راحتی از پله‌ها بالا و پایین برود و توپی را شوت کند. همچنین می‌تواند لباسش را درآورد و گاهی به تن کند. شاید بعضی کودکان زودتر یا دیرتر این کارها را انجام دهند. هرگز آنها را با هم مقایسه نکنید. کودک شما منحصربه‌فرد است و هر کودک در زمان خاص خود، تحولات رشد را از سر می‌گذارند.

۳-رشد حسی کودک دوساله

کودک دو ساله به سطح بالایی از هماهنگی حس پنجگانه خود دست یافته است. می‌تواند بازی‌هایی مانند لگوبازی و یا نقاشی با آبرنگ را به خوبی انجام دهد. او می‌تواند با شنیدن موسیقی، شعر بخواند و برقصد. همچنین او مشتاق است جهان اطرافش را بیشتر کشف کند. رفتن به طبیعت و بازی با عناصری مانند خاک، شِن و آب، به رشد حواس او کمک بسیار زیادی می‌کنند. لازم است به او فرصت‌هایی برای کشف و کنجکاوی بدهیم، تا شاد باشد و حواس خود را هماهنگ‌تر کند.

۴-ظرفیت‌های ذهنی کودک دوساله

کودک دو ساله نسبت به فعالیت‌های روزانه آگاه‌تر می‌شود. یعنی می‌داند صبح‌ و شب‌ زمان انجام چه کارهایی است. او می‌تواند بیشتر از قبل تمرکز داشته باشد. مثلا اگر قصه‌ای کوتاه برایش تعریف کنید، احتمالا تا پایان قصه را می‌شنود و دست‌کم سه تا پنج دقیقه می‌تواند این حالت را حفظ کرده و اجازه ندهد چیزی حواسش را پرت کند. او قادر است به نوبت کارها را انجام دهد. مثلا اول دست‌هایش را مشت کند، سپس درون ظرف آب ببرد، آب بردارد، روی خاک بریزد و گِل درست کند. سعی کنید پیشنهادات جدید به او ارائه کنید. با او همدلی و همراهی کنید و عجله و پرخاشگری را کنار بگذارید. هر مرحله از رشد کودکان مستلزم صبر و مهربانی است. کودک شما در مرحله‌ای قرار دارد که درکی از معنای درست و غلط ندارد. درک او از جهان پیرامونش با شما متفاوت است. شما می‌توانید مثل او به دنیا نگاه کنید اما او نمی‌تواند مثل شما به جهان پیرامونش نگاه کند. همچنین برخی کودکان دو ساله خجالتی هستند، اما برخی دوست دارند واکنش شما را بسنجند. مثلا جیغ می‌زنند تا واکنش شما را ببینند. اگر به کارهای آنها واکنش زیادی نشان دهید، آنها بیشتر علاقه دارند از این قبیل کارها انجام دهند. چراکه به این ترتیب بیشتر نظر شما را جلب می‌کنند.

گرداوری: مهرنوش خالقی

منبع:

www.healthlinkbc.ca

 

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=10867
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.