۲ بازی هدفمند برای هماهنگی چشم و دست دو ساله‌ها

آیا بازی‌های هدفمند حرکتی را می‌شناسیم؟ هماهنگی بین چشم و دست کودکان از جمله مهم‌ترین مهارت‌های حرکتی کودکان به شمار می‌رود. با شناخت بازی‌های هدفمند حرکتی برای کودکان، می‌توانیم در بهبود عملکردهای حسی-حرکتی آنها اقدام کنیم. در فاصله یک تا سه‌ سالگی کودک فرصت داریم تا با انجام این بازی‌ها، مهارت‌های حرکتی کودکان را پرورش دهیم. در اینجا دو نمونه از این بازی‌ها را معرفی می‌کنیم.

۱-چوب و جعبه

برای این بازی به تعدادی چوب بستنی و یک جعبه (مقوایی یا پلاستیکی) نیاز داریم. همان‌طور که در تصویر ملاحظه می‌کنید، برای این بازی نیاز داریم شکاف‌های باریکی را روی یک سمت جعبه ایجاد کنیم. برای این کار می‌توانیم از یک تیغ موکت‌بُری یا چاقوی تیز استفاده کنیم. اگر امکان رنگ‌آمیزی جعبه و چوب بستنی‌ها را دارید، می‌توانید با استفاده از مقداری رنگ گواش، هر  یک از شکاف‌ها و چوب بستنی‌ها را به یک رنگ مجزا درآورید و از کودک بخواهید هر چوب را با شکاف هم‌رنگِ خود تطبیق دهد. اما اگر امکان رنگ‌آمیزی ندارید، می‌توانید از کودک بخواهید، چوب‌ها را درون شکاف‌ها قرار دهد.

۲-خانه‌سازی دو بُعدی

برای این بازی به تعدادی چوب بستنی و مقداری چسب پارچه‌ای نر و ماده نیاز داریم. می‌توانیم چوب بستنی‌ها را به کمک بچه‌ها رنگ‌آمیزی کنیم. چسب‌های پارچه‌ای نر و ماده را به اندازه دو سانتی متر قیچی کنیم و به سر و ته هر یک از چوب بستنی‌ها نصب کنیم. سپس آنها را در اختیار کودک قرار دهیم، تا آنها را با چسباندن به یکدیگر به اشکال مختلف دربیاورند. مانند تصویر کودکان می‌توانند با اتصال چوب‌ها به یکدیگر، اشکال مختلفی را بسازند و نام آنها را بیاموزند. مثلا ساختن مثلث، مربع و مستطیل.

 

 

 

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=11239
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.