کودک نوپا به چه میزان شیر نیاز دارد؟

  • چه مقدار شیر برای کودکان یک تا سه ساله توصیه شده است؟

با توجه به نوشیدنی های مختلفی که برای کودکان خردسال به بازار عرضه می‌شوند، از جمله آبمیوه‌ها، جایگزین‌های الکترولیت و نوشیدنی‌های پروبیوتیک، به نظر می‌رسد که گزینه‌های مختلفی برای پرکردن شیشه شیر کودکان در دسترس هستند.

با این وجود، به گفته آکادمی پزشکی کودکان آمریکا، آب و شیر دو نوشیدنی مفید برای کودکان خردسال هستند.

این مرکز مصرف دو تا سه فنجان شیر کامل در روز را برای کودکان نوپا در بازه سنی ۱۲ تا ۲۴ ماهگی و نوشیدن روزانه دو تا دو و نیم فنجان شیر کم چربی یا بدون چربی را برای کودکان در بازه سنی ۲ تا ۵ سالگی توصیه کرده است.

  • چرا شیر برای کودکان نوپا مفید است؟

برخی مواد مغذی موجود در شیر که برای رشد و نمو کودک نیاز هستند، دلیل اصلی توصیه به مصرف شیر و تاکید بر مصرف گزینه‌های پرچرب و کامل برای کودکان نوپا است.

به گفته یافی لووا متخصص تغذیه  Baby Bloom Nutrition، شیر کامل به واسطه محتوای کلسیم، چربی و پروتئین آن برای کودکانی که دو سال یا کمتر سن دارند توصیه می‌شود. در حقیقت، مقادیر مصرف توصیه شده بازتاب دهنده نیاز به کلسیم، چربی و پروتئین در این دوره از رشد و نمو سریع کودک است.

افزون بر این، شیر غنی شده ویتامین D بیشتری را ارائه می‌کند که در ترکیب با کلسیم به ساخت استخوان‌هایی قوی و سالم در کودکان کمک می‌کند.

با این وجود، لووا به این نکته اشاره می‌کند که حتی مقادیر زیاد ویتامین D در شیر ممکن است برای تامین نیازهای کودک در این سن کافی نباشد. آکادمی پزشکی کودکان آمریکا نیز به استفاده از مکمل این ویتامین اشاره داشته است.

  • شیر بیش از حد

یک معده پر از شیر می‌تواند به معنای فضای کمتر برای موادغذایی مغذی دیگر باشد. شیر می‌تواند یک نوشیدنی سیرکننده باشد و مصرف بیش‌ازحد آن می‌تواند اشتهای کودک را کاهش داده و تمایل وی برای مصرف غذا در زمان وعده‌های غذایی را کاهش دهد.

افزون بر این، مصرف بیش‌ازحد شیر می‌تواند در توانایی کودک برای استفاده درست از برخی مواد مغذی اختلال ایجاد کند.

میزان بیش از حد کلسیم و کازئین، پروتئینی موجود در شیر، می تواند در جذب آهن اختلال ایجاد کرده و موجب کم خونی فقر آهن شود.

شما می‌توانید با محدود کردن مصرف شیر کودک به میزان توصیه شده ۲۴ اونس (سه فنجان) در روز از بروز این شرایط پرهیز کنید.

  • چه زمانی کودکان می توانند مصرف شیر کم چرب یا بدون چربی را آغاز کنند

شیر کامل، با محتوای چربی بالای خود، نوشیدنی خوبی برای کودکان در بازه سنی ۱۲ تا ۲۴ ماهگی است.

به طور معمول، کودکان می‌توانند پس از تولد دو سالگی خود مصرف شیر کم چربی یا بدون چربی را آغاز کنند.

با این وجود، برای برخی کودکان که کم‌وزن هستند یا با مشکلات پزشکی دیگر مواجه هستند، ممکن است مصرف شیر کامل برای مدت زمانی طولانی‌تر توصیه شود.

از سوی دیگر، اگر سابقه خانوادگی ابتلا به برخی شرایط پزشکی مانند بیماری قلبی وجود داشته باشد، ممکن است استفاده از شیر کم چربی (۲ درصد) در کودکانی که کمتر از دو سال سن دارند، توصیه شود.

پیش از تغییر از شیر کامل به انواع کم چربی یا بدون چربی با پزشک کودک خود درباره بهترین گزینه برای فرزندتان مشورت کنید.

محمدمهدی حیدرپور

منبع: هلت لاین

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=9813
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.