کودک تک والد و چالش‌ های دنیای او

والدینی که صاحب چند فرزند هستند، گاهی از خواسته‌های فرزندانشان و درگیری بین آن‌ها ستوه می‌آیند و آرزو می‌کنند که ای‌کاش سیستم خانوادگی ساده‌تری می‌داشتند. آن‌ها پیش خود می‌گویند :”اگر فقط یک بچه داشتم زندگی خیلی ساده‌تر ‌بود!”. با این وجود، کار خانواده‌های تک‌سرپرست بعد از طلاق با مسائل و مشکلات متفاوت‌تری همراه است،در این مطلب با رفتار والد در برابر خواسته‌های کودک آشنا می‌شویم:

  •  دغدغه‌ها ومشغولیت‌‌های والد تنها

والد و یک فرزند معمولاً واحد خانوادگی مستحکمی را تشکیل می‌دهند و اگرطلاق، این واحد را به دو قسمت تقسیم کند، فرزند چیزهای زیادی را از دست می‌دهد. در واقع دنیای خانوادگی که تاکنون حول فرزند می‌چرخید، از هم می‌پاشد و برای پاسخگویی به نیازهای فرزند فقط یک والد در خانه باقی می‌ماند.

والد تنها، مشغولیت‌های بیشتری پیدا می‌کند و کمتر به فرزندش می‌رسد. خواسته‌های فرزند درگذشته به طورخودکار برآورده می‌شد، اما والد تنها اکنون باید در برابر بسیاری از خواسته‌های او “نه” بگوید و یا برآوردن آن‌ها را به تاخیر بیندازد.

والد تنها در پاسخ به فرزندش می‌گوید: “حالانه”، “کارهای دیگری دارم که باید انجام بدهم” ، “شاید وقتی دیگر” ، “نه،اجازه نداری” و فرزند باید به پاسخ‌های تازه و ناخوشایند او عادت کند. عادت کردن به طلاق والدین برای بیشتر تک‌فرزندان، کار بسیار مشکلی است.

  • دنیای جدید تک‌فرزندان در روزهای بعد از طلاق

برای تک‌فرزند، دیدن یک والد بعد از طلاق دردناک است چون اگر با هر کدامشان باشد، دلش برای دیگری تنگ می‌شود. اوهمان جمع سه‌نفره گرم و راحت قبلی را می‌خواهد. اگر والدین طلاق گرفته نتوانند شکایت‌هایی را که نسبت به هم داشتند فراموش کنند، تحمل این وضع برای بچه خیلی سخت‌تر می‌شود. دشمنی مدام آن‌ها باعث می‌شود که بچه برای وفاداری به هر یک از آن‌ها بر سر دو راهی قرار بگیرد.

بچه در این وضعیت، درگیری درونی عمیقی  می‌کند. او به هر دو والد خود بسیار نزدیک است و هر دوی آن‌ها را بسیار دوست می‌دارد، پس باید طرف کدام یک را بگیرد؟

  • چه مشکلاتی در انتظار فرزندان تک‌سرپرست است؟

اگر والدین بعد از طلاق در اولین فرصت ممکن با هم صلح کنند، بزرگ‌ترین نعمت را در اختیار تک‌فرزندشان قرار می‌دهند. یادتان باشد که تحمل طلاق والدین برای تک‌فرزندان بسیار مشکل است.

تک‌فرزندان معمولاً در برابر طلاق والدین خصوصیات مشابهی از خود بروز می‌دهند، اما تشابهاتشان فقط به زمان طلاق ختم نمی‌شود. آن‌ها به دلیل تک‌بودنشان در خانواده خصوصیات مشترکی را می‌آموزندکه می‌تواند مشکل‌زا باشد، تک‌فرزندان در زمینه تعریف خود، اجتماعی شدن، استانداردها، شراکت با دیگران و جدایی از والدین، مشکل پیدا می‌کنند.

گرداوری : مژگان موسی پور

منبع: کلیدهای تربیت فرزند در خانواده‌های تک سرپرست / دکتر کارل پیک هارت/ مترجم: سارا رئیسی طوسی

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=5565
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.