وقتی آسیب ‌های روانی در انتظار کودکان بستری در بیمارستان است

کودکان ممکن است بر اثر اتفاقات طبیعی، بیماری‌ یا اتفاقاتی مانند آتش‌سوزی یا تصادف، در بیمارستان بستری شوند. تجربه چنین اتفاقی برای کودکان فشار روانی زیادی را ایجاد می‌کند. به این ترتیب آنها علاوه بر یک‌ آسیب جسمانی، یک ضربه روانی بزرگ را نیز تجربه می‌کنند. پژوهش‌های بسیاری نشان‌ داده‌اند که به احتمال زیاد این کودکان آسیب‌های سخت روانشناختی را از سر می‌گذرانند.

اگر در دوران بستری و پس از یک اتفاق هولناک، به کودک رسیدگی نشود، ممکن است آسیب‌های شدیدی حتی تا پایان عمر بر او باقی بماند. ۵ تا ۱۰ درصد این کودکان اختلال استرس پس از سانحه را تجربه می‌کنند. در مورد کودکانی که در آی‌سی‌یو بستری می‌شوند این میزان تا ۲۵ درصد افزایش می‌یابد.

کودکی که در بخش مراقبت‌های ویژه بستری می‌شود، نمی‌تواند شرایطی را که در آن قرار دارد، درک کند و بی‌شک متحمل فشار جسمانی و روانی سنگینی می‌شود. کودک تا مدت‌ها پس از ترخیص از بیمارستان ممکن است تحت‌تأثیر تغییر در میزان هوشیاری و یا داروها باشد. در کودکان جوان‌تر، آسیب‌های روانی ممکن است به شکل کلامی نباشد و بیشتر در رفتار آنها دیده شود. مثلاً رفتارهای تحریک‌پذیر و با اضطراب شدید. البته این موضوع در مورد هر کودک، بسته به سن و توانایی‌های کودک متفاوت است. برخی کودکان ممکن است رفتارهای دوران نوزادی خود را تکرارکنند. مثلاً خیس کردن تخت‌خواب یا خوردن مایعات با شیشه‌شیر. پزشکان و پرستان در بیمارستان تنها می‌توانند از نظر جسمانی به کودک کمک کنند و از نظر روانی، احتمالا کودک حمایتی دریافت نمی‌کند، زیرا در بیمارستان اولویت با سلامت جسمی است. در طول درمان در بیمارستان، کودکانی که از حمایت‌های عاطفی والدین خود برخوردار نمی‌شوند، احتمالاً بیشتر در معرض آسیب‌های روانی خواهند بود.

کوکان در طی روزهای بستری در بیمارستان، با اختلال عدم‌تطابق با یک محیط جدید، دست‌وپنجه نرم می‌کنند. بدین معنا که کودک مجبور است با یک فضای جدید که مملو از روش‌های دردناک، غریبه‌ها و جیغ و فریاد دیگر کودکان است خود را تطبیق دهد. این مسأله به نوبه خود موجب تحمیل استرس و اضطراب شدیدی به کودک می‌شود. به‌طورکلی کودکان در بیمارستان علاوه بر تحمل فشار حوادثی که برای آنها رخ داده است، مجبورند فرایندهای درمانی دردناک را تحمل کنند. مانند، تزریق آمپول، سروم، آنژیکت، تعویض پانسمان‌ها و جوش خوردن زخم‌ها. به این ترتیب، توجه به این کودکان به عنوان موارد اورژانسی که باید هرچه سریعتر، از حمایت‌های روان‌درمانی و بالینی برخوردار شوند، بسیار حائز اهمیت هستند.

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منبع:

https://psychlopaedia.org/health/kids-can-be-traumatised-by-hospital-stays-research-shows/

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=6226
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.