شناخت هیجانی کودک دو ساله‌ در ۵ مرحله

آیا به دنبال شناخت بیشتر کودک خود هستید؟ آیا گاهی نمی‌دانید در برابر هیجانات و رفتارهای مختلف کودک چه واکنشی داشته باشید؟ البته بسیاری از ما والدین نمی‌دانیم در مقابل کودک یک تا سه ‌ساله خود چگونه رفتار کنیم. در این مطلب شما می‌توانید در پنج مرحله نسبت به هیجانات و احساسات کودک دو ساله خود بیشتر آگاهی یابید.

۱- دوساله‌ها انواع هیجانات را تجربه می‌کنند

رشد هیجانی کودک دو ساله با تغییرات بسیاری همراه است زیرا خُلق وخوی او دائم عوض می‌شود. ممکن است بلافاصله بعد از گریه کردن بخندد و ناگهان بعد از خندیدن، جیغ بکشد و یا بترسد. این دوران به ظاهر نامتعادل و پرازتلاطم است اما کاملا طبیعی است و به این ترتیب رشد هیجانی کودک دو ساله توسعه می‌یابد. این تغییرات نشانه‌ تلاش‌های کودک برای کنترل و تجربه انواع احساسات، هیجانات و واکنش‌های مختلف بدن اوست.

۲-دوساله‌ها کنجکاوی احساسی-هیجانی را تجربه می‌کنند

در این دوران کودک شما علاقه دارد هرچه بیشتر دنیای اطراف خود را کشف کند. او ماجراجویی را دوست دارد و می‌خواهد مرزها و محدودیت‌های مختلف را بشناسد و واکنش خودش، اطرافیان و محیط را ببیند. مثلا می‌خواهد بداند اگر با ضربه‌ای محکم روی میز بکوبد، واکنش شما چیست و چه تغییراتی در چهره شما ایجاد می‌شود. اگرچه در این دوران او نیاز دارد مهارت‌های زیادتری را بیاموزد، اما به مراقبت بسیار زیادی نیاز دارند.

Small angry looking boy looking at the toys.

۳-دوساله‌ها شروع به نافرمانی می‌کنند

کودک دو ساله سعی می‌کند محدودیت‌ها را کنار بگذارد و در مقابل شما نافرمانی می‌کند. حس خشم را بیشتر تجربه می‌کند و ممکن است به شدت عصبانی شده و جیغ و فریاد کند. ممکن است در کنار عصبانیت‌های آتشین خود، لگد زدن و گاز گرفتن هم تجربه کند.

کودک دو ساله نمی‌تواند خشم خود را کنترل کند زیرا تازه آن را پیدا کرده است. کودک دو ساله به شکلی ناگهانی خشم خود را تخلیه می‌کند. ممکن است این تخلیه همراه با گریه باشد. این تنها راهی‌ست که او تلاش می‌کند با واقعیت‌های زندگی کنار بیاید. حتی ممکن است رفتاری کنند که ناخواسته به خود یا دیگری آسیب برسانند. اما آنها با این شیوه می‌توانند رنج‌های خود را التیام بخشند. مثلا رنجی که از به‌دست نیاوردن اسباب‌بازی دوست خود متحمل می‌شوند.

۴-دو ساله‌ها از افرادی که هیجانات‌شان را نمی‌شناسند دوری می‌کنند

طبیعی‌ست که کودک دو ساله به شما آویزان شود و از غریبه‌ها دوری کند. چون هنوز به غریبه‌ها اعتماد ندارد. آنها از واکنش‌های غریبه‌ها اطلاعی ندارند. اما پیش ازاین اغلب رفتارهای عجیب‌وغریبی با شما کرده‌اند تا هیجانات شما را محک بزنند. وقتی با شما هستند حتی دوست دارند تجربیات خطرناک یا سختی را از سر بگذرانند، زیرا می‌دانند که اگر اتفاق بدی در کمین باشد، شما آنها را حفظ می‌کنید. از این‌رو به شما اعتماد دارند. مسئولیت سنگینی به عهده ماست و ما نباید اجازه دهیم هرگز این اعتماد از بین برود.

۵-دوساله‌ها ما را محک می‌زنند

کودکان دو ساله ممکن است ناگهان به رفتارهای قدیمی خود بازگردند و یاد این بیوفتند که شما او را کنار خواهرش تنها گذاشته‌اید و شروع به گریه و زاری کنند. آنها احتمال این جدایی را تحمل نکنند و با دیدن شما، به سرعت آرام شوند. البته این اتفاق گاهی ممکن است در بین کودکان دیده شود. درصورتی که با چنین رفتارهایی از سوی کودک دو ساله خود مواجه شدید، به هیچ وجه واکنش تندی نشان ندهید و او را تنبیه نکنید. گاهی کودکان فقط دوست دارند از حضور شما و عشق شما نسبت به خود مطمئن شوند.

مهرنوش خالقی

منبع:

https://www.healthychildren.org/English/ages-stages/toddler/Pages/Emotional-Development-2-Year-Olds.aspx

 

 

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=11073
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.