سفال‌گری، عصای جادویی اتیسم!

از استعدادهای هنری و فوق‌العاده کودکان مبتلا به اتیسم تاکنون داستان‌های مختلفی شنیده‌ایم. کودکانی که اتیسم را تبدیل به فرصتی استثنایی کرده‌اند تا استعداد و توانایی‌های شگفت‌انگیز خود را به رخ دیگران بکشند. اتیسم فرصت ارتباطات اجتماعی را از این کودکان گرفته‌ است، اما هنر بستری راحت و بسیار لذت‌بخش را برای آنها فراهم می‌کند تا التیام نقص‌های حسی و ارتباطی آنها باشد. هنر سفالگری یکی از معجزات هنر است که در این مطلب قصد داریم به توضیحاتی درباره تاثیرات بی‌شمار آن برای کودکان مبتلا به اتیسم، بپردازیم.

پژوهش‌های متعددی ثابت کرده‌اند که هنر یک ابزار بسیار تأثیرگذار و مناسب آموزشی است که می‌تواند برای کودکان اتیسم به‌کار گرفته شود. سفالگری نیز یکی از قدیمی‌ترین شاخه‌های هنری است که هزاران سال قدمت دارد و به عنوان یک هنر بیانگر، در مراحل مختلف هنردرمانی کودکان مبتلا به اتیسم مورد استفاده قرار می‌گیرد. کودکان مبتلا به اتیسم از عدم یکپارچگی حسی رنج می‌برند و آنها با کمک هنر سفالگری می‌توانند یکپارچگی حسی خود را ارتقا دهند. یکپارچگی حسی یعنی توانایی پردازش و ترکیب تمام چیزهایی که با چشم، گوش، لامسه و بویایی و چشایی خود احساس می‌کند.

کودکی که مشغول سفالگری می‌شود، همزمان چشم و دستانش کار می‌کنند. این کار موجب افزایش تمرکز و یکپارچگی حس لامسه و بینایی او می‌شود. مهمترین اتفاق این است که برای ایجاد یکپارچگی حسی شما باید حواس مختلف کودک اتیسم را به شدت تحریک کنید. سفالگری حس لامسه کودکان اتیستیک را به شکل شگفت‌انگیزی تحریک می‌کند. شما می‌توانید همزمان از موسیقی کلاسیک برای تحریک شنیداری نیز استفاده کنید.

وقتی کودک مبتلا به اتیسم با همکاری دست و چشم‌های خود موفق می‌شود یک ظرف سفالی را خلق کند، احساس اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس در او افزایش می‌یابد و در نهایت احساس غرور می کند. اگرچه این یک فرایند تدریجی است. سفالگری می‌تواند موجب تسهیل در رفتار و واکنش‌های کودک مبتلا به اتیسم ‌شود. به این ترتیب کودک نسبت به تغییرات مختلف کمتر حساسیت‌ نشان می‌دهد. علاوه براین، کودک اتیسم با پرداختن به سفالگری می‌تواند احساسات خود را بهتر و روان‌تر بیان کند.

اگر کودکان مبتلا به اتیسم در کارگاه‌های سفالگری که برای تمام کودکان ارائه می‌شوند شرکت کنند، فرصت آشنایی و ارتباط گرفتن با دیگر هم‌سالان خود را نیز به‌دست می‌آورند. در این حالت آنها می‌توانند در قالب کار گروهی نیز، تجربه‌ ارتباطات خود را بیشتر می‌کنند. این مراحل به طرز شگفت انگیزی موجب افزایش مهارت‌های ارتباطی آنها می‌شود.

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منابع:

https://www.youtube.com/watch?v=DaLPNIjUuhY

https://www.autismag.org/pottery-for-autistic-individuals-may-improve-intellectual-abilities-105/

https://autism.lovetoknow.com/Hands_On_Activities_for_Autistic_Students

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=5240
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.