خردسالان و راه‌ های خنثی کردن دروغ‌ های آنها

کودکان به دلایل مختلفی دروغ می‌گویند، دلایلی که ممکن است برای آنها بسیار مهم باشند. کودکی که زیاد دروغ می‌گوید به احتمال زیاد فکر می‌کند اگر راستش را بگوید کارش پیش نمی‌رود. اما بچه‌های زیر شش سال، معمولاً نمی‌توانند آن‌قدرها هم با مهارت دروغ بگویند. در این برهه است که رفتار حرفه‌ای والدین همه‌چیز را تغییر خواهد داد.

  • گام اول: راستگویی

به طورکلی رفتار والدین و واکنششان در مقابل واقعیت بسیار مهم است، زیرا همین رفتار والدین الگوی راستگویی یا دروغگویی را در ذهن کودکان شکل می‌دهد. اما از کجا باید شروع کنیم؟

در وهله اول باید تعریف درستی از راست‌گویی داشته باشید. زمانی را به این اختصاص دهید که برای کودک معنای راستگویی را توصیف کنید. البته به نحوی که مطمعن شوید کودک تمام حرف‌های شما را درک کرده است. می‌توانید مثال‌های مختلفی در این‌باره ارائه کنید. مثلاً در کتاب‌ داستان‌ها و یا فیلم‌های کودکان به دنبال مثال‌هایی بگردید چرا که آموزش غیرمستقیم روش درست‌تر و مناسب‌تری است.

  • کودک راستگو را تشویق کنید

اگر کودک دروغ گفت و بعد واقعیت را برملا کرد، به خاطر این شجاعت او را تشویق کنید. به او آگاهی دهید تا بین واقعیت و تخیلات خود تمایز قائل شود. از یک زمان مناسب استفاده کنید برای این که این مطالب را به کودک خود بیاموزید.

  • دلایل دروغگویی را پیدا کنید

اینکه از دلایل کودک برای دروغگویی باخبر نشویم و بعد او را قضاوت کنیم، اشتباه است. براساس سن کودک، دلایل کودکان برای دروغ‌گویی متفاوت است. ممکن است یک بحث یا دعوای ساده بین او و دوستش موجب شده باشد کودک دروغ بگوید و یا حتی دلایل بسیار ساده‌تر.

  • دروغ سفید را توضیح دهید

اگر می‌خواهید کودک دروغ نگوید، در برابر چشمان او دروغ نگویید. مثلا ممکن است شما در خانه نشسته‌ باشید و بخواهید در جلوی تلویزیون استراحت کنید و کسی مزاحمتان نشود. تلفن شما زنگ می‌زند ولی شما بهانه‌ای به دروغ می‌آورید که قرار ملاقات با یکی از دوستان خود را بهم بزنید. کودک شاهد این صحنه است و مشاهده می‌کند که شما به دروغ دلایلی می‌آورید. کودک ممکن است دقیقاً از چنین منطقی استفاده کند و حتی به خود شما دروغی بی‌دلیل بگوید. اگر می‌خواهید از کودک خود دروغی نشنوید، دروغ نگویید. اما اگر معتقدید برخی دروغ‌های ساده مثلاً دروغ‌ گفتن درباره سن واقعی کودک و گرفتن بلیت نیم‌بها مشکلی ندارد، می‌توانید برای او توضیح دهید که نیت شما چیست. ممکن است دلایل مالی مانع راست‌گویی شما شده باشد. شما می‌توانید این مطالب را برای کودک توضیح دهید تا او با منطق شما آشنا شود و دچار تناقض نشود. اگر کودکان با دلایلی که برای دروغ‌های سفید به کار می‌روند آشنا نباشند، ممکن است آسیب‌های شدیدی را متحمل شوند. آگاه باشید که برخی کودکان در نوجوانی ممکن است دروغگویی کنند. صبور باشید و به عنوان یک الگوی همیشگی باقی بمانید. این مشکلات با گذار از نوجوانی پایان می‌‌یابند.

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منبع:

https://www.brighthorizons.com/family-resources/why-children-lie-and-how-to-respond

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=5922
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.