برای اصلاح گفتار کودک چه راهکاری موثر است؟

کودک بین سه تا چهار سالگی رفته‌رفته می‌آموزد که از طریق گوش کردن، گستره لغات خود را بیشتر از گذشته افزایش دهد. آنها حتی از میان حرف‌های بزرگترها می‌توانند حدس بزنند که آنها درباره چه چیزی حرف می‌زنند. آنها از تجربیات و شنیده‌های خود نیز تجربیات زیادی کسب می‌کنند. کودک سه‌ساله با ترکیب جملات ساده صحبت می‌کند. آنها کلمات بسیار زیادی را یاد گرفته‌اند اما شاید معانی همه آنها را ندانند. یعنی به همان سرعتی که سخن می‌گویند، هنوز معنای برخی کلمات را نمی‌دانند. همچنین گاهی اوقات برای بیان احساسات خود، اندکی لکنت دارند و از پس این کار به خوبی برنمی‌آیند. ممکن است گوش دادن به حرف‌های کودک سه ساله، خسته کننده به نظر برسد اما خیال‌پردازی‌های او برای بزرگترها لذت بخش است.

کتاب‌ داستان‌های مختلفی وجود دارند که برای کودکان رده سنی سه‌ساله مناسب هستند اما گاهی آنها علاقه دارند کتابی را بارها و بارها گوش کنند. والدین باید بدانند، تکرار کردن برای کودکان لذت‌بخش است و آنها از این طریق چیزهای مختلفی می‌آموزند. همچنین کودک سه ساله شما علاقه دارد که شما از احوالات مختلف او آگاه شوید. مثلا اگر مهمانی دارید، او علاقمند که حمایت شما از خودش را به خوبی دریافت کند..هرگز در موقعیت‌های متفاوت و در کنار هم‌سن و سالانش او را با کسی مقایسه نکنید زیرا او در این مسیر آسیب‌های سختی را تحمل می‌کند. 

برخی کودکان سه ساله بسیار روان و صحیح حرف می‌زنند و برخی دیگر هنوز به چنین رشدی نرسیده‌اند. این مساله کاملا طبیعی‌ست. مهم درک این کودکان است. آنها قادرند معنای ۱۰۰۰ لغت را درک کنند. همچنین درباره موقعیت‌های مکانی به درک خوبی رسیده‌اند مثلا بالا، پایین، زیر و رو. می‌توانند سوالات مختلفی بپرسند و اطلاعات جدید را پیدا کنند. مثلا چه کسی، کجا، چرا و غیره. علاوه‌براین‌ می‌توانند درباره اتفاقاتی که در طول روز از سر می‌گذارنند به خوبی حرف بزنند و از اعداد و کلمات وصل مثل زیرا و برای‌اینکه استفاده کند. این‌ها همگی نشان از ذهنی رشد یافته است که گسترش کلامی را تجربه می‌کند.

به عنوان والدین کودک سه‌ساله، مثبت باشید و سعی نکنید به زور، غلط‌‌های کودک خود را اصلاح کنید. بهترین کار این است که همان کلماتی که کودکان اشتباه تلفظ می‌کند،‌ صحیح و واضح و با صدایی رسا بیان کنید. گاهی اشتباه حرف زدن کودک به خاطر این است که کلمات را خوب نشنیده است و یا فردی که حرف می‌زده، آنها را به‌طور واضح بیان نکرده.

کودکان در این دوران سوالاتی زیادی دارند که از شما بپرسند. سعی نکنید تمام سوالات او را بلافاصله پاسخ دهید و نقش یک دانای کل را برای او بازی کنید. به جای این کار، برخی سوالات او را با سوال پاسخ دهید. مثلا کودک می‌پرسد: « چرا بعضی افراد عصای سفید دارند و عصا را دائم به زمین و دیوار می‌زنند؟»، شما می‌توانید در مقابل پاسخ دهید: « تو فکر می‌کنی چرا آنها این‌کار را می‌کنند؟ به نظر تو آنها چه تفاوتی با دیگران دارند؟». به این ترتیب شما به ذهن کودک خود اجازه می‌دهید تا به تکاپو و فعالیت بیوفتد.

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منابع:

https://healthywa.wa.gov.au/Articles/A_E/Child-development-3-4-years

https://www.healthyfamiliesbc.ca/home/articles/language-development-3-4-years-preschool

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=3360
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.