باید و نبایدهای پاسخ به سوالات جنسی خردسالان

خردسال شما ممکن است در سه سالگی نخستین کنجکاوی‌‌ها درباره‌ی تولد کودک، تفاوت آلت جنسی دختر و پسر و… را بروز دهد. ممکن است او کمی دیرتر درباره‌ی به‌ وجود آمدن نوزاد سوالاتی داشته باشد. هرچه که باشد گاهی‌اوقات خشونت والدین و ایجاد فضای رعب‌آور ممکن است کودک را از طرح یا تکرار سوال بازدارد. تلقین احساس شرم و گناه و روبرویی با الفاظ تهدیدکننده و بازدارنده از دیگر رفتارهایی است که ممکن است ناخودآگاه نسبت به این دست سوالات داشته باشیم. آیا تابه‌حال به  این رفتارها و واکنش‌های نادرست دقت کرده‌اید؟

  • کدام واکنش غلط است؟

بعضی از والدین راهکار افراط و تفریط را در مواجه با سوالات جنسی کودک انتخاب می‌کنند.

  • اطلاعات کم و غلط به فرزندتان ندهید:

بعضی از والدین از سوالات بی‌شمار و بی‌امان فرزندشان کلافه می‌شوند و چون نمی‌دانند چه پاسخی به آنها بدهند، متوسل به دروغ می‌شوند و اطلاعات نادرستی و تحریف شده‌ای به فرزندانشان می‌دهند. مثلاً در پاسخ به سوال «من چه جوری به‌دنیا آمدم؟»

می‌گویند: «آقا کلاغه تو را از آسمان به منزل ما انداخت.» یا «تورا از مغازه خریدیم»

وقتی کودک بعدها متوجه حقیقت می‌شود، اعتمادش به والدین کم می‌شود.

  • اطلاعات بسیار زیاد به فرزندمان ندهیم:

بعضی والدین که فکر می‌کنند خیلی مدرن و امروزی هستند، تصورشان بر این است که مسائل جنسی را یک‌جا، بدون پرده پوشی و خیلی واضح و باز، به فرزندشان منتقل کنند. در صورتی‌که سوالات کوتاه و مختصر کودکان پاسخ‌های خیلی کوتاه و مفید والدین را می‌طلبد چرا که کودک توانایی هضم بعضی مسائل را به‌دلیل نداشتن تفکر انتزاعی ندارد.

  • کدام رفتار درست است؟

والدینی که وقت و انرژی لازم را برای تربیت فرزندشان صرف می‌کنند پیروز این میدان‌اند. آن‌ها کتاب‌های متعدد تربیتی می‌خوانند، در کلاس‌های آموزشی شرکت می‌کنند وبه فرزندشان این اعتماد را می‌دهند که در هر زمان و مکان بدون پرده‌پوشی و تلقین احساس ترس و شرم پاسخ سوالاتشان را دریافت خواهند کرد.

گرداوری : مژگان موسی پور

به من دست نزن/زهرا سعدی

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=5103
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.