سوالات جنسی خردسال، از وحشت تا پاسخ‌های خیلی منطقی والدین !

دو و نیم تا چهارسالگی دوران کنجکاوی و بیداری جنسی در خردسالان است. در ذهن کودکان سوالات بی‌شماری راجع به جنسیت، تفاوت‌های دختر و پسر، چگونگی خلق بچه و به‌دنیاآمدن او ایجاد می‌شود، کودکان با آبشاری از سوالات و پرسش‌های گوناگون در ذهن خود به استقبال جهان می‌روند تا خود و پیرامون خود را بشناسند. از همین مرحله است که چالش‌های والدین شروع می‌شود.

مهم‌ترین نکته‌ای که این روزها درباره‌ی آن بحث می‌شود این است که  آیا والدین خود باید پیش‌قدم طرح برخی جنسی برای کودک باشند یا باید منتظر طرح سوال از سوی فرزندشان بمانند؟

نکته‌ی مهم این است که بهترین سن پاسخ به سوالات جنسی کودکان، زمانی است که  او شروع به پرسیدن سوال‌های جنسی از والدین می‌کند. لزومی ندارد که والدین فی‌البداهه و قبل از این که فرزندشان راجع‌به این مسئله سوالی داشته باشد، شروع به صحبت راجع به مسائل جنسی با فرزندشان بکنند. با این‌حال زمانی که سوالی از سوی فرزند مطرح شد والدین باید بهترین پاسخ را به او بدهند و ردگم‌کنی و دادن پاسخ‌های غلط به او باعث صدماتی می‌شود.

  • چه پاسخی بدهیم ؟

حتی اگر کتاب‌های زیادی درمورد پاسخگویی به سوالات کودکان درمورد مسایل جنسی خوانده باشیم ممکن است هنگام رودررویی با این مساله دچار مشکلاتی شویم. ممکن است سوال کودک ما همان چیزی نباشد که درمورد آن پاسخی داریم. در این مواقع نخستین گام کنترل احساسات توسط والدین و نداشتن واکنش منفی نسبت به سوال کودک است. اگر پاسخی برای سوال کودک ندارید از او وقت بخرید. به طور مثال به او بگوید چهارشنبه بعدازظهر و بعد از عصرانه با او صحبت می‌کنید. تا آن موقع فرصت دارید که از طریق مشاور، روان‌شناس و دیگر مراجع معتبر پاسخ سوال را پیدا کنید یا شیوه‌ی گفتگو با کودک را تمرین کنید.

  •  چند نکته کلیدی

همان‌گونه که غذا و آب را جرعه‌جرعه‌ به کودکمان می‌دهیم، در پاسخ به سوالات جنسی کودکان در این سن، نباید وسوسه شویم و همه‌ی مطالب را یک جا به فرزندمان آموزش بدهیم. بسته به پرسش‌های مختلف کودکان، در زمان‌ها‌ و موقعیت‌های متفاوت، راجع به مسائل جنسی، والدین باید پاسخ‌های خیلی کوتاه و مختصر، در حد یک یا دوجمله به آن‌ها بدهند و از توضیحات اضافه و گزافه‌گویی پرهیز کنند.

دادن اطلاعات راجع به مسائل جنسی باید خیلی کوتاه، صادقانه و در زمان‌های طولانی انجام داده شود، نه اینکه در زمان کوتاهی ، آموزش‌های خیلی زیاد بدهیم که نه‌تنها سودی نخواهد داشت بلکه ممکن است سبب گیجی و سردرگمی کودکان را فراهم آورد.

گرداوری : مژگان موسی پور

نه به من دست نزن/زهرا سعدی

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=4983
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.