سوالات جنسی کودکان و والدینی که گوش ‌هایشان سرخ می ‌شود!

گاهی با والدینی برخورد می‌کنیم که از برخی سوالات کودکان خود به شدت متعجب شده و یا خجالت می‌کشند. ممکن است گاهی والدین جوان در برابر سوالات غیرمنتظره کودکان خود، سکوت کرده و یا تظاهر کنند که انگار چیزی نشنیده‌اند، اما والدین نگران می‌شوند و از خود می‌پرسند: «مگر کودک من چه چیزی دیده است که چنین سوالات بی‌شرمانه‌ای می‌پرسد؟» اگر کودکی دارید که تا‌کنون سوالاتی درباره اندام جنسی خود یا دیگران از شما پرسیده است، نگران نشوید و این مطلب را بخوانید. در ادامه درباره‌ی نحوه گفت‌وگو با کودکانی که درباره اندام‌های جنسی سوال می‌‌پرسند، مطالبی را ارائه خواهیم کرد.

در مقابل کودکی که سوالاتی از این دست می‌پرسد، هرگز دروغ نگویید و خجالت نکشید. سوالات کودک را به روشنی پاسخ دهید اما سعی کنید با زبان خودش با او صحبت کنید. یعنی با ادبیاتی کودکانه. برای صحبت درباره‌ی جزئیات، احتیاط کنید و بدانید تا چه حد جزئیات را برای او شرح دهید. باید خوشحال باشید که کودک شما از سنن پایین و پیش از مدرسه، می‌تواند با مسائل مربوط به جنسیت زن و مرد و اندام‌های جنسی آشنا شود. پس از این فرصت استفاده کنید و برای تحکیم روابط دوستانه خود با کودک‌تان، اطلاعات کافی در اختیار کودک قرار دهید. اگر در مقابل سوالات جنسی کودک‌تان جبهه داشته باشید و یا عصبانی شوید، او نمی‌تواند درباره مشکلات و مسائل خود در آینده با شما راحت باشد و به شما اعتماد کند. 

اگر برای شما سخت است که به سوالات او پاسخ دهید، می‌توانید کتاب‌های مختلفی که در این زمینه چاپ شده‌اند تهیه کنید و برای کودک بخوانید. کتاب‌هایی مثل «بدن تو مال خودته!»، «لمس خوب لمس بد»، «بدن من مال منه!» و یا «رازهایی که نباید مخفی کرد». این کتاب‌ها با موضوع تربیت جنسی کودکان در انتشارات نردبان منتشر شده‌اند و شما می‌توانید آنها را حتی به صورت نمایش‌های خانگی اجرا کنید.

در مورد کودکان کوچک‌تر لزومی ندارد همه‌چیز را به یکباره برای او شرح دهید. همین که آنها بدانند از نظر جنسی تفاوت‌هایی بین انسان‌ها وجود دارد، کافی است. با ادبیاتی کودکانه اندام‌های جنسی و خصوصی دخترانه و پسرانه را نام ببرید و به او بیاموزید که این تفاوت‌ها در همه دختر و پسرها وجود دارند. حتماً به کودک توضیح دهید که هرکس بخش‌هایی در بدن خود دارد که خصوصی است و به جز پدر و مادر و در بعضی موارد پزشک یا پرستار، هیچ‌کس اجازه ندارد به اندام خصوصی شما دست بزند.

ممکن است کودکان جوان‌تر نیز سوالاتی درباره‌ی اینکه چگونه به دنیا آمده‌اند از شما بپرسند. نیازی نیست تمام مسائل را با جزئیات برای آنها تشریح کنید. شما می‌توانید به سادگی تفاوت‌های ظاهری جنسیتی در بزرگسالی و در پدر و مادر را برای او بگویید. این توضیحات فرصت بسیار خوبی‌ست. شما می‌توانید به جای اینکه در دوران نوجوانی توضیحات زیادی را ارائه کنید و با چالش‌های مختلفی روبرو شوید، فرزند خود را از سنین خیلی پایین‌تر با مسائل جنسی آشنا کنید.

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منابع:

https://www.aboutkidshealth.ca/Article?contentid=716&language=English

https://www.fraserhealth.ca/health-topics-a-to-z/school-health/sex-education-and-sexual-identity/sexual-education

 

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=5335
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.