ایجاد بن‌بست برای پوسیدگی دندان کودک

پوسیدگی دندان به واسطه‌ی عدم پاکسازی باکتری‌ها و باقیمانده‌ی موادغذایی بین دندان‌ها پس از غذا خوردن رخ می‌دهد. در این شرایط اسید روی دندان جمع شده و موجب نرم شدن مینای دندان می‌شود تا زمانی که یک حفره شکل بگیرد. گاهی اوقات حتی رعایت بهداشت دهان و دندان از پوسیدگی دندان پیشگیری نمی‌کند. پس چطور باید جلوی چنین اتفاق مهمی را گرفت؟ برای پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها توجه به چند نکته‌ی ساده اما مهم ضروری است:

  • عادات خوب مراقبت از دندان‌ها را زود آغاز کنید.

به کودکان خود بیاموزید که حداقل دو بار در روز با خمیردندان حاوی فلوراید مسواک بزنند و به طور منظم از نخ دندان استفاده کنند.

  • فلوراید کافی دریافت کنید.

استفاده‌ی منظم از فلوراید مینای دندان را سخت کرده و نفوذ اسید در آن را دشوارتر می‌کند. اگر منبع آب مصرفی شما فاقد فلوراید است یا اگر از آب تصفیه شده استفاده می‌کنید، با دندانپزشک خود درباره‌ی استفاده از مکمل‌های فلوراید صحبت کنید. بیشتر خمیردندان‌ها حاوی فلوراید هستند اما خمیردندان به تنهایی محافظت کامل از دندان‌های کودک را ضمانت نمی‌کند. پس مراقب باشید چرا که میزان بیش از حد فلوراید می‌تواند موجب تغییر رنگ دندان‌ها شود.

  • مصرف برخی مواد غذایی را محدود کرده یا از آنها پرهیز کنید.

غذاهای شیرین، آبمیوه‌ها و آبنبات‌ها می‌توانند مینای دندان را تخریب کرده و موجب پوسیدگی دندان شوند. اگر کودک شما این خوراکی‌ها را مصرف می‌کند باید بلافاصله پس از آن دهان خود را با آب شستشو داده یا دندان‌هایش را مسواک بزند. شرایطی مشابه برای داروهای مایع شیرین نیز صادق است. همیشه پس از مصرف آنها کودک باید دهان خود را با آب شستشو داده یا مسواک بزند.

با رشد دندان‌های دائمی کودک، دندانپزشک می‌تواند با استفاده از ماده‌ای به نام سیلانت یا شیارپوش در دندان‌های عقب، جایی که بیشترین میزان جویدن و احتمال پوسیدگی وجود دارد، استفاده کند. این پوشش محافظ از تجمع باکتری‌ها در بخش‌هایی که دسترسی به آنها دشوار است، پیشگیری می‌کند. اما این روش را نیابد جایگزینی برای مسواک‌زدن و استفاده منظم از نخ دندان در نظر گرفت.

اگر مستعد پوسیدگی دندان با بیماری لثه هستید، کودک شما نیز ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این شرایط قرار داشته باشد. از این رو، گاهی اوقات حتی رعایت بهداشت دهان و دندان از پوسیدگی دندان پیشگیری نمی‌کند. اگر کودک شما از دندان درد شکایت می‎کند بلافاصله به دندانپزشک مراجعه کنید زیرا می‌تواند نشانه از پوسیدگی دندان بوده و به درمان نیاز داشته باشد.

محمدمهدی حیدرپور

منبع: کیدز هلث

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=5218
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.