از تربیت جنسی کودکم می ‌ترسم!

این روزها که آگاهی بخشی و تربیت جنسی کودکان یکی از اصول تربیتی است، خیلی از والدین با چالش مهمی روبرو هستند: «آیا این اطلاعات باعث خدشه‌دار شدن رابطه‌ی من با فرزندم نمی‌شود؟»

نگران نباشید چرا که این سوال تنها دغدغه‌ی شما نیست و بسیاری از پدرها و مادرها به آن فکر می‌کنند. اما چرا ما با این مساله دچار مشکل شده‌ایم؟دکتر میترا مولایی نژاد، متخصص سلامت جنسی و باروری و مدرس دانشگاه به این سوال پاسخ می‌دهد.

  • به عنوان یک روانشناس بالینی و متخصص فکر می‌کنید اضطراب صحبت با کودکان درباره‌ی مسایل جنسی در بزرگسالان طبیعی است؟

این سوال معمولاً از ترسها و احساس ناامنی داستان کودکی ما به وجود می‌آید که آیا صحبت کردن در این رابطه باعث خدشه‌دار شدن روابط ما با فرزندمان می‌شود یا نه؟ در واقع اگر از ابتدای کودکی اطلاعات صحیحی از طرف والدین با کودک منتقل شود نه‌تنها باعث خدشه‌دار شدن رابطه والد و کودک نمی‌شود بلکه در برهه‌های بعدی باعث استحکام بیشتر این رابطه و احساس امنیت در کودک می‌شود. عوامل متعددی در این باره که ما چه احساسی در مورد بدنمان و یا نام بردن از قسمت‌های مختلف بدن داریم مؤثرند. بسیاری از این عوامل در ناهشیار ما هستند و ممکن است به‌صورت ناخودآگاه به کودکانمان نیز منتقل شوند. بسیاری از ما، ممکن است طرحواره‌های ذهنی از کودکی با خود داشته باشیم که ما را در مورد مسائل جنسی و بدنمان، مضطرب و نگران می‌کند.

  • اما چطور باید با این مشکل روبرو شویم؟

نخستین قدم این است که ارزش‌هایمان در مورد مسائل جنسی و نیز علل احساس نا امنی‌مان را مورد بررسی قرار دهیم. بعد تصمیم بگیریم که چه زمانی می‌خواهیم فرزندمان، حقایق صحیح را در این مورد بداند.

  • چه کار باید بکنیم؟

برای این‌کار می‌توانیم به برخی سوال‌ها در تنهایی خودمان پاسخ دهیم و بعد پاسخمان را با همسرمان در میان بگذاریم و درباره‌ی دیدگاه‌هایمان در این مورد بحث کنیم تا بتوانیم درک صحیحی از بدن به فرزندمان بدهیم.

افکار و احساسات خودتان را در مورد بدنتان و هر نوع احساس ناامنی‎تان را  که موجب می‌شود نخواهید در مورد بدن با فرزندتان صحبت کنید،شناسایی کنید. در مورد ارزش‌ها و افکارتان در رابطه با لمس خوب و بد فکر کنید.در مورد جنسیت و نقش‌های جنسیتی و اینکه کجا و چگونه در مورد جنس مقابل اطلاعات گرفته‌اید فکر کنید. سبک زندگی‌تان را مورد بررسی قرار دهید، دیدگاه‌هایتان در مورد بدن سالم و تصویرتان از بدن سالم و رفتار جنسی مسئولانه را مرور کنید. پاسخ دادن به این سوالات در قدم اول می‌تواند به شناسایی طرحواره‌های قدیمی و آسیب زا و جایگزین کردن آنها با دیدگاه‌های صحیح و علمی کمک کند.

  •  از کدام منبع می‌توانیم اطلاعات کافی و شیوه‌ی برقراری ارتباط کلامی با فرزندمان در این باره را به دست بیاوریم؟

اگر در مورد نحوه صحبت کردن با فرزندتان در مورد مسائل جنسی و  بدن احساس ناامنی می‌کنید، می توانید حتما از مشاوران و روانشناسان کودک خبره کمک بگیرید.

 

 

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=7510
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.