چطور برابری جنسیتی را به کودکان بیاموزیم؟

( قسمت اول)

تا به حال پسربچه‌‌ای را دیده‌اید که جلوی گریه‌اش را بگیرد؟ آیا دختربچه‌ای را دیده‌اید که عاشق ماشین‌بازی باشد، اما دیگران او را مسخره می‌کنند؟ پسربچه‌هایی که عروسک‌‌بازی را شرم‌آور می‌دانند و تنها به ‌بازی با تفنگ و ماشین اکتفا می‌کنند؟ کودکان این تفاوت‌های جنسیتی و رفتاری را از بزرگ‌ترها یا دیگر کودکان می‌آموزند. از نظر برخی از بزرگ‌ترها، این‌ها مسائل ثابتی هستند و یک پسربچه‌ نباید با عروسک‌ها بازی کند و دختربچه‌ها نیز نباید با ماشین یا تفنگ بازی کنند. اما به نظر شما این دیدگاه به کجا ختم می‌شود؟

ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که هر روز نیازها و فعالیت‌های جدیدی در آن شکل می‌گیرد. چنین دنیایی همه‌ی زن‌ها و مردها را به کار می‌گیرد. براساس چند پژوهش سراسری مشخص شد، برابری جنسی می‌تواند مشکلات اقتصادی و محیط ‌‌زیستی آینده را کاهش ‌دهد. این پژوهش‌ها به حق آموزش و اشتغال‌زایی برای همه‌ی زن‌ها و مردها اشاره دارد. سازمان جهانی یونسکو یکی از اهداف بزرگ خود تا سال ۲۰۳۰ میلادی را برابری جنسیتی اعلام کرده است. بسیاری از متخصصین کودک معتقدند، آموزش برابری جنسی باید از سوی خانوادها و از دوران کودکی شروع شود.

کودکان چهار تا شش ساله نیاز دارند برابری جنسیتی را بیاموزند. شاید نیاز باشد از چیدمان اتاق، وسایل و لباس‌های کودک شروع کنیم. هیچ قانونی درباره‌ی اینکه رنگ مخصوص اتاق پسرها، آبی و رنگ یک اتاق دخترانه، صورتی است، وجود ندارد. این تصمیم‌‌ها، انتخاب‌های کودک‌مان را محدود می‌کند. همچنین لازم است به خود یادآوری کنیم که فرزند دختر یا پسر من، می‌تواند با هر اسباب‌بازی‌ای که دوست دارد بازی کند. دختربچه‌ها مجبور نیستند فقط عروسک‌بازی کنند. پسربچه‌ها نیزمی‌توانند با عروسک‌ بازی کنند. هرگز کودک خود را محدود و مسخره نکنیم و فرصت کشف علائق را از او نگیریم. حتماً اجازه دهیم پسربچه‌ها احساسات خود را بروز دهند. حتی زمانی که دوست دارند گریه کنند.

والدین، اولین و مهم‌ترین الگوی کودک هستند. چه بسیار پدرانی که علاوه بر درآمدزایی، بسیاری اوقات از نوزاد خود نگهداری می‌کنند و به همسران‌شان کمک می‌کنند و چه بسیارند مادرانی که از درآمد کافی برخوردارند و می‌توانند برخی تعمیرات جزئی خانه را انجام دهند. کودکان با دیدن نوع رفتار و عملکرد والدین خود، برابری جنسی را می‌آموزند. آنها همچنین می‌آموزند که مرد و زن در خانواده وظایف مختلفی دارند و همکاری و وحدت است که موجب پیشرفت یک خانواده می‌شود و نه محدودیت‌ها.

علاوه‌براین والدین می‌توانند برای کودکان خود کتاب یا فیلم‌هایی را انتخاب کنند که تفاوت‌های جنسیتی در آنها کم‌رنگ است. آن دسته از محصولات فرهنگی که ابرقهرمان‌های مرد را یگانه و قدرتمند نمایش می‌دهند، مخالف نگرش برابری جنسی هستند. ما می‌توانیم تصاویری از گریمورها و آشپزهای مرد و یا تصاویری از زنان ورزشکار، آتش‌نشان یا راننده تریلر به کودکان خود نشان دهیم. به این ترتیب کودک خود را با دنیایی پر از انسان‌های مختلف، با توانایی‌ها و استعدادهای متعدد اشنا می‌کنیم و به او نشان می‌دهیم که همه این انسان‌ها قابل احترام هستند و نسبت به یکدیگر برتری ندارند.

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منابع:

https://believe.earth/en/how-to-educate-children-for-gender-equality/

https://babyandchild.ae/age-1-4/raising-your-toddler/article/1070/how-to-teach-gender-equality-to-your-kids

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=5363
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.