چند نکته برای آماده‌ کردن شیرخشک

آیا نوزاد شما نمی‌تواند مانند دیگر نوزادان شیر مادر بخورد ؟ راه‌حلی بنام شیرخشک را انتخاب کرده‌اید؟ مادرانی که به نوزادشان شیرخشک می‌دهند باید به اندازه شیرخشک و مقدار آبی که استفاده می‌کنند دقت کنند، این مطلب راهنمای خوبی برای شماست تا بدانید از چه نوع آبی و با چه مقدار مناسبی می‌توانید استفاده کنید:

 

  • مقدار و اندازه شیرخشک و آب مورد نیاز

دستورالعمل روی قوطی قاعدتا به شما می‌گوید که چند قاشق شیر خشک را باید با چه مقدار آب مخلوط کنید. قاشق را باید به نرمی از شیرخشک پرکنید و روی آن را صاف کنید.

رعایت نسبت‌های گفته شده کاملا اهمیت دارد. اگر خیلی شیر خشک اضافه کنید، غلظت شیر بالا می‌رود که خطرناک است، زیرا ممکن است کودک خیلی اضافه وزن پیدا کند و شاید به کلیه‌های او نیز آسیب برسد.

اگر همیشه شیرخشک کم بریزید، ممکن است سرعت افزایش وزن کودک خیلی کم باشد. اگر شیر را به طور صحیح آماده کردید، بگذارید کودک در هر وعده هرقدر که می‌خواهد بخورد.

  • کودک من چقدر شیر خواهد خورد؟

اشتهای کودک در روزهای مختلف تغییر می‌کند. در نخستین هفته‌های زندگی کودک، در شش بطری هرکدام ۱۰۰ میلیلیتر شیر بریزید و ببینید با اشتهای کودک مطابقت دارد یا نه.

همچنانکه کودک وزن اضافه می‌کند، اغلب در پایان هر وعده شیر گریه می‌کند تا بیشتر بخورد، بنابراین به تدریج مقدار شیری را که در هر بطری می‌ریزد افزایش دهید.

تا شش ماهگی کودک، مقدار شیر هر بطری را به ۲۰۰ میلی لیتر برسانید. بعنوان یک راهنمای تقریبی، به یاد داشته باشید که کودک به‌ازای هر کیلوگرم وزن بدنش نیاز به ۱۵۰ میلی لیتر شیر در ۲۴ ساعت دارد.

  • نکاتی درباره آب برای تهیه شیر خشک

همیشه از آب لوله‌کشی تازه و خنک برای تهیه شیر کودک استفاده کنید و فقط یک بار آن را بجوشانید. بعضی از انواع آب را هرگز نباید به کار برید:

  1. آبی که مکرر جوشانده شده است، یا در کتری مانده است.
  2. آب از شیر آبی که تصفیه‌کننده خانگی به آن متصل شده است، زیرا سدیم (نمک) اضافی که این گونه دستگاه‌ها آزاد می‌کنند می‌تواند به کلیه‌های کودک آسیب برساند.
  3. آب از شیر آبی که صافی خانگی به آن متصل شده است، زیرا میکروب‌های مضر روی سطح این صافی‌ها جمع می‌شوند.
  4. آب معدنی، زیرا سدیم و دیگر مواد معدنی موجود در آنها ممکن است مضر باشد.

مژگان موسی‌پور

منبع: همه مادران سالم اند اگر… /الیزابت فنویک/ترجمه: امیر صادقی بابلان

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=9772
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.