دوازده راه برای پیشگیری از حوادث خانگی

شاید درباره انواع حوادث خانگی که کودکان کوچک را به دام انداخته است، چیزهایی شنیده‌اید. حوادثی از قبیل بلعیدن مواد شوینده و سمی، سقوط از پله‌ها، حادثه با لوازم برقی و خطرناک. اگر محیط خانه‌ای که یک یا چند کودک در آن زندگی می‌کنند، ایمن نباشد، ممکن است موجب اتفاقات تلخی شود. این مطلب به شما یاد می‌دهد تا امنیت خانه را  فراهم کنید.

  • نصب هشداردهنده‌ دود و آتش

برای اینکه از حوادثی مانند آتش‌سوزی در امان باشیم، می‌توانیم با نصب یکی از این هشداردهنده‌ها از این حادثه پیشگیری کنیم. خانه‌ای که کودکان در آن زندگی می‌کنند، لازم است به برخی وسایل هشداردهنده مجهز باشد.

  • نصب محافظ برای پریز برق

محافظ‌ پلاستیکی پریزهای برق می‌تواند از حوادثی نظیر برق‌گرفتگی جلوگیری کند. در صورت نیاز می‌توانید جلوی پریزهای برق را با وسایل خانگی نظیر مبل و صندلی بپوشانید.

  • پله‌ها را با فرش یا موکت بپوشانید

کودکانی که به‌تازگی شروع به راه‌ رفتن کرده‌اند، هنوز نمی‌توانند تعادل خود را حفظ کنند و ممکن است به‌راحتی از روی پله‌ها پرتاب شوند. به خصوص پلکان پیچ‌دار. یکی از راه‌های جلوگیری از زمین خوردن بچه‌ها در پلکان، استفاده از فرش و موکت در مسیر پله‌هاست.

  • دسترسی کودکان به گلخانه یا پاسیو را مسدود کنید

از آنجایی‌که برخی گلخانه‌های خانگی نیاز به سم‌پاشی سالیانه دارند، بهتر است دسترسی کودکان زیر سه سال به آنجا را محدود کنید. گاهی گلخانه‌های خانگی موجب نشانه‌های آلرژیک در کودکان می‌شوند و یا محلی برای تجمع حشرات.

  • اشیا ریز و کوچک را از دسترس کودک دور کنید

لازم است والدینی که کودکان زیر سه سال دارند، همیشه اشیا خانه را کنترل کنند. اشیا ریز نظیر سکه، دکمه، سوزن یا پونز، زیرا کودکان زیر سه سال تمایل دارند اشیا را در دهان خود قرار دهند.

  • کف‌های چوبی یا سنگی خانه‌ و لیز خوردن کودکان

برای اینکه از لیزخوردن کودک جلوگیری کنید، می‌توانید از جوراب‌های ترمزدار استفاده کنید. جوراب‌های معمولی موجب لیز خوردن کودک می‌شوند. همچنین می‌توانید برخی قسمت‌های پرتردد را با فوم یا ترمزهای فرش ایمن کنید.

  • لبه‌ها و گوشه‌های تیز مبلمان و میزها را ایمن کنید

با مقداری اَبر، پنبه یا اسفنج می‌توانید این لبه‌ها را ایمن کنید.

  •  از استحکام و محل قرارگیری اشیا بزرگ در خانه مطمئن شوید

از محل قرارگیری وسایلی همچون تلویزیون، کتابخانه‌، یخچال و فریزر مطمئن شوید. از آویزان کردن و معلق قرار دادن وسایل تزیینی یا شکستنی بزرگ، حتی‌الامقدور دوری کنید.

  • در‌های شیشه‌ای را ایمن کنید

ممکن است کودکان زیر سه سال وجود یک درب‌ شیشه‌ای را تشخیص ندهند. پس بهتر است یا آنها را تعویض کنید و یا به هرنحو ممکن آن را ایمن کنید.  

  • سیم‌های برق را مخفی یا کوتاه کنید

کودکان زیر سه سال علاقه دارند اشیا ریسمانی را بِکِشند یا پاره کنند. بهتر است سیم‌ وسایل برقی را کوتاه یا مخفی کنید تا از خطرات احتمالی پیشگیری کنید.

  • دسترسی به پنجره‌های آپارتمانی را محدود کنید

هرگز میز یا صندلی را کنار پنجره‌های باز قرار ندهید. پنجره‌ها را به توری‌های محکم کشویی مجهز کنید و دسترسی کودک به پنجره‌های باز و بی‌حفاظ را مسدود کنید. بالاترین پنجره‌ها را باز بگذارید تا کودک نتواند به آنها دسترسی داشته باشد.

  •  داروها، مواد شوینده و شیمیایی را در قفسه‌های قفل‌دار نگه داریم

متاسفانه تاکنون جان کودکان زیادی با خوردن مواد شوینده، شیمیایی، الکی یا دارویی به  خطر افتاده است. بهتر است برای پیشگیری از هرگونه مسومیت‌‌ شیمیایی بهتر است هرگونه ماده خطرناک و شیمیایی را در قفسه‌های قفل‌دار نگه داریم.

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منبع:

https://www.healthychildren.org/English/safety-prevention/at-home/Pages/Home-Safety-Heres-How.aspx

 

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=8892
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.