چطور پویانمایی ‌های خوب را برای کودکمان انتخاب کنیم؟

والدین زیادی نگرانند که  پویانمایی‌ها آثار مخربی برروی فرزندشان داشته باشند یا فکر می‌کنند تماشای این دست برنامه‌ها باعث پرخاشگری، بددهانی یا آگاهی‌های زودتر از موعد کودک می‌شود. اما انجام چند رفتار ساده می‌تواند این نگرانی‌ها را کاهش دهد.

  • پویانمایی را قبل از کودکان ببینیم

برای اطمینان حاصل کردن از محتوای یک پویانمایی یک راهکار مناسب این است که یک بار در غیاب کودک اثر را تماشا کنیم و یا با یک جستجو در سایت‌های معتبر از کیفیت پویانمایی موردنظر باخبر شویم.

  • پویانمایی را متناسب سن کودک انتخاب کنیم

پویانمایی‌هایی را که برای تماشای کودکم انتخاب می‌کنیم تا حد امکان باید متناسب با سن کودک باشد تشخیص این مورد به دو روش قابل انجام است :

  1. در بخش اطلاعات هر پویانمایی گروه سنی متناسب با بیننده مشخص شده و ما با علامتی همچون مثبت ۴ متوجه می‌شوم که این اثر مناسب کودک بالای چهار سال است.
  2. روش دوم استفاده از صفحات و نظرات کارشناسان قابل اطمینان است که این آثار را دسته‌بندی و معرفی می‌کنند.

نکته: ما با توجه به شناختی که از فرزندمان داریم هم می‌توانیم این کار را انجام دهیم زیرا رشد فکری کودکان در مواردی با سن آنها متفاوت است.

  • در لحظه تماشای پویانمایی کنار کودکان حاضر باشیم.

کودکان وقتی حضورمان را کنارشان حس می‌کنند، از فعالیتی که انجام می‌دهند بیشتر لذت می‌برند. این بهترین روش برای دیدن یک اثر پویانمایی است. در این‌صورت ما با هوشیاری تصویر یا تاثیرنامناسب را می‌بینیم و حواس کودک را پرت می‌کنیم.

  • در طول پخش و یا در انتهای پویانمایی در مورد شخصیت‌ها و رفتار شخصیت‌ها با کودکان گفتگو کنیم.

در حین دیدن اثر راجع‌ به شخصیت‌ها و رفتارشان با کودک گفتگو کنیم و نظر او را بپرسیم. در حین دیدن پویانمایی‌های تعاملی خودمان پاسخ شخصیت‌ها را می‌دهیم تا به ارتباط‌گیری فرزندمان با اثر کمک کنیم. به عنوان مثال شخصیت پویانمایی می‌پرسد از بالا حرکت کنم یا پایین و ما پاسخ صحیح را با هم می‌گوییم و منتظر جواب شخصیت داستان می‌شویم. از این طریق می‌توانیم دقت کودک را بسنجیم.

 

  • زمان معینی را برای تماشای پویانمایی مشخص کنیم.

در روز زمانی را برای تماشای پویانمایی انتخاب می‌کنیم و به آن زمان متعهد هستیم و در مورد زمان خاموشی هم یک فعالیت جایگزین برای کودک انتخاب می‌کنیم.

  • پویانمایی را متناسب با آموزشی که برای کودک در نظر داریم انتخاب کنیم.

گروهی از پویانمایی هستند که می‌توانند ما را در رفع مشکل کودک و یا آموزشی که برایش در نظر گرفته‌ایم یاری دهد.

مثال: کودکم برای مراجعه به پزشک مقاومت می‌کند پس پویانمایی‌ای را انتخاب می‌کنم که در مورد این موضوع باشد.

نویسنده: نرگس موسوی

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=8854
ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. کبیری می گوید

    پویا نمایی های موضوعی رو از کجا میشه پیدا کرد؟

    1. mohammadi می گوید

      به زودی معرفی این پویانمایی ها را در سایت خواهیم داشت.

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.