باید ها و نباید های غذایی برای یک کودک بیمار!

اگر فرزندی دارید که اغلب در پاییز و زمستان بیمار می‌شود، باید بدانید که او در خطر ضعف جسمانی قرار دارد. چرا که  کودکِ بیمار اغلب بی‌اشتها می‌شود و تغذیه مناسبی ندارد. در این مواقع باید چه راهکاری را در پیش بگیریم؟

  • نوشیدن مایعات را دست‌کم نگیرید

کودکان در طول بیماری، اغلب با اسهال، تب و حالت تهوع، دست‌وپنجه نرم می‌کند و کمتر احساس گرسنگی می‌کنند. غذا دادن به این کودکان، بسیار سخت است. اغلب فکر می‌کنیم که خوراندن مایعات به کودکی که اسهال دارد، موجب بدتر شدن او می‌شود. اما این فکر اشتباه است. نوشاندن مایعات به کودک کمک می‌کند تا هرچه سریعتر تب و اسهال را پشت‌سر بگذارد. به‌علاوه این کار از کاهش وزن و ضعف کودک، جلوگیری می‌کند.

  • وعده‌های غذایی بیشتر اما با حجم کم

از آنجایی‌که کودکان در طول بیماری در خطر بی‌اشتهایی و ضعف جسمانی قرار می‌گیرند، لازم است وعده‌های غذایی کودک را در طول بیماری و بعد از آن افزایش دهیم. به‌طوری که از حجم غذای او کم کنیم و بر دفعات آن بیافزاییم. این تمام آن چیزیست که کودک شما نیاز دارد. تغذیه سالم و منظم، از عفونت‌ها و کاهش قوای جسمانی جلوگیری می‌کند. وقتی کودک کمی احساس بهبودی کرد، به او غذا دهید و عجله نکنید. هر زمان کودک آمادگی لازم را به‌دست آورد،‌ او را با مقدار کمی مایعات و پوره‌های مقوی، تغذیه کنید. هرچند ساعت یکبار نیز، برای کودک یک میان‌وعده‌ در نظر بگیرید.

  • بایدها و نبایدها

اگر کودک شما هنوز شیر مادر می‌خورد، حتماً شیردهی به او را در برنامه غذایی‌اش قرار دهید. در حین تغذیه، کودک را تشویق کنید و صبر و حوصله خود را افزایش دهید. زیرا کودک بیمار، بی‌حوصله و کلافه است و اغلب نسبت به غذا خوردن بی‌میل است. تلاش کنید حتی بیشتر از قبل، شیردهی به نوزاد را در برنامه خود داشته باشید. اگر کودک خیلی احساس ضعف می‌کند و برای شیر خوردن، آمادگی ندارد، شیر مادر را بدوشید و با قاشق به او بدهید. همچنین غذاهای مورد علاقه کودک را تهیه کنید و در محیطی آرام و با حوصله، به کودک بدهید. غذاهایی که مطمعن هستید، مطلوب کودک است. اغلب اوقات لازم است، غذا صاف و نرم باشد تا خوردن آن آسان‌تر باشد. می‌توانید با کمی شیر مادر یا کره، غذا را نرم کنید. اگر کودک نسبت به غذا بی‌میل بود، هرگز او را به زور تغذیه نکنید، زیرا موجب استفراغ و سرفه او می‌شود. وقتی کودک اندکی بهبود یافت، مانند قبل به تغذیه کودک ادامه دهید و حتی میزان غذا را افزایش دهید تا کودک قوای از دست رفته خود را بازیابد. برخی منابع غذایی سرشار از انرژی مانند تخم‌مرغ و جِگر مناسب این دوران هستند. در کنار غذا، شیر مادر را فراموش نکنید. حتما میان‌وعده‌های مقوی و سالم مانند موز و سیب را در برنامه خود داشته باشید تا زمانی‌که کودک به بهبودی کامل برسد.

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منابع:

https://www.youtube.com/watch?v=9IW_Ax3qRSI

https://www.youtube.com/channel/UCZceliiH71OLw4t4HcvKKjw

 

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=8519
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.