برنامه واکسیناسیون برای نوزدان و خردسالان

به عنوان والدینی که به تازگی صاحب فرزند شده‌اند، هر کاری را برای محافظت از فرزند خود انجام می‌دهید تا او را سالم و ایمن نگه دارید. واکسن‌ها گزینه‌ی مهمی‌برای تحقق این هدف هستند. آنها به محافظت از فرزند شما در برابر طیف گسترده‌ای از بیماری‌های خطرناک و قابل پیشگیری کمک می‌کنند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا چندین واکسن را برای تزریق در دوران نوزادی و خردسالی توصیه کرده است. در ادامه با دستورالعمل‌های ارائه شده از سوی این مرکز بیشتر آشنا می‌شویم.

  • اهمیت واکسن‌ها برای نوزادان و کودکان نوپا

برای نوزادان تازه متولد شده، شیر مادر می‌تواند به ایجاد محافظت در برابر بسیاری از بیماری‌ها کمک کند. با این وجود، این ایمنی پس از پایان شیردهی از بین می‌رود و برخی کودکان نیز اصلاً با شیر مادر تغذیه نمی‌شوند.

چه کودک با شیر مادر تغذیه شده باشد یا خیر، واکسن‌ها می‌توانند به محافظت از وی در برابر بیماری کمک کند.

واکسن‌ها با شبیه‌سازی عفونت یک بیماری خاص (اما نه علائم آن) در بدن کار می‌کنند. این به تقویت سیستم ایمنی کودک برای ایجاد سلاح‌هایی به نام پادتن‌ها کمک می‌کند.

این پادتن‌ها با بیماری که واکسن برای پیشگیری از آن طراحی شده است، مبارزه می‌کنند. زمانی که پادتن‌ها در بدن تولید می‌شوند، سیستم ایمنی کودک شما می‌تواند عفونت‌های ناشی از بیماری در آینده را شکست دهد.

  • برنامه واکسیناسیون

همه‌ی واکسن‌ها بلافاصله پس از تولد نوزاد دریافت نمی‌شوند. هر یک از آنها دارای جدول زمانی متفاوتی هستند. زمان‌بندی دریافت آنها بیشتر طی ۲۴ ماه نخست زندگی کودک تقسیم شده و بسیاری از آنها در چند نوبت دریافت می‌شوند.

نگران نباشید زیرا نیازی نیست تا تمام برنامه زمانی واکسیناسیون را حفظ کنید. پزشک کودک شما طی این روند شما را راهنمایی خواهد کرد.

خلاصه‌ای از جدول زمانی واکسیناسیون در زیر نشان داده شده است. این جدول اصول برنامه واکسیناسیون توصیه شده توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا را پوشش می‌دهد.

برخی کودکان بر اساس شرایط سلامت خود ممکن است نیازمند برنامه زمانی متفاوتی باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با پزشک خود صحبت کنید.

 

سن تولد ۲ ماهگی ۴ ماهگی ۶ ماهگی ۱ سالگی ۱۵ تا ۱۸ ماهگی ۴ تا ۶ سالگی
واکسن
هپاتیت B (HepB) نوبت نخست نوبت دوم (۱ تا ۲ ماهگی) _ نوبت سوم (۶ تا ۱۸ماهگی) _ _ _
روتاویروس (RV) _ نوبت نخست نوبت دوم نوبت سوم (در برخی موارد) _ _ _
دیفتری، کزاز و سیاه‌ سرفه (DTap) _ نوبت نخست نوبت دوم نوبت سوم _ نوبت چهارم نوبت پنجم
هموفیلوس آنفلوآنزا تیپ b (Hib) _ نوبت نخست نوبت دوم نوبت سوم (در برخی موارد) نوبت تقویت کننده (۱۵ تا ۱۵ ماهگی) _ _
پنوموکوکی (PCV) _ دوز نخست دوز دوم دوز سوم دوز چهارم (۱۲ تا ۱۵ ماهگی) _ _
فلج اطفال (IPV) _ نوبت نخست نوبت دوم نوبت سوم (۶ تا ۱۸ ماهگی) _ _ نوبت چهارم
آنفلوآنزا (Flu) _ _ _ واکسیناسیون سالانه (مناسب فصل) واکسیناسیون سالانه (مناسب فصل) واکسیناسیون سالانه (مناسب فصل) واکسیناسیون سالانه (مناسب فصل)
سرخک، اوریون، و سرخجه (MMR) _ _ _ _ نوبت نخست (۱۲ تا ۱۵ ماهگی) _ نوبت دوم
واریسلا (Varicella) _ _ _ _ نوبت نخست (۱۲ تا ۱۵ ماهگی) _ نوبت دوم
هپاتیت A (HepA) _ _ _ _ دو نوبت (۱۲ تا ۲۴ ماهگی) _ _

 

  • توضیحات واکسن‌ها

در ادامه موارد ضروری که باید درباره هر یک از واکسن‌های معرفی شده در جدول بدانید، ارائه شده‌اند.

 

  • هپاتیت B (HepB): محافظت در برابر بیماری هپاتیت B (عفونت کبد) ایجاد می‌کند. واکسن هپاتیت B در سه نوبت دریافت می‌شود. تزریق نخست در زمان تولد صورت می‌گیرد.

 

  • روتاویروس (RV): محافظت در برابر روتاویروس، از دلایل اصلی اسهال، ایجاد می‌کند. واکسن روتاویروس در دو یا سه نوبت، با توجه به واکسن مورد استفاده، دریافت می‌شود.

 

  • دیفتری، کزاز و سیاه‌ سرفه (DTap): محافظت در برابر بیماری‌های دیفتری، کزاز و سیاه‌سرفه ایجاد می‌کند. طی دوران نوزادی و خردسالی این واکسن در پنج نوبت دریافت می‌شود. تقویت کننده این واکسن سه گانه طی دوران نوجوانی و بزرگسالی دریافت می‌شود.

 

  • هموفیلوس آنفلوآنزا تیپ b (Hib): محافظت در برابر هموفیلوس آنفلوآنزا تیپ b ایجاد می‌کند. این عفونت در گذشته دلیل اصلی مننژیت باکتریایی بود. واکسیناسیون Hib در سه یا چهار نوبت انجام می‌شود.

 

  • پنوموکوکی (PCV): محافظت در برابر بیماری پنوموکوکی ایجاد می‌کند که شامل سینه پهلو می‌شود. این واکسن در چهار نوبت دریافت می‌شود.

 

  • فلج اطفال (IPV): محافظت در برابر بیماری فلج اطفال ایجاد کرده و در چهار نوبت دریافت می‌شود.

 

  • آنفلوآنزا (Flu): محافظت در برابر بیماری آنفلوآنزا ایجاد می‌کند. این واکسن فصلی به صورت سالانه دریافت می‌شود. دریافت واکسن آنفلوآنزا می‌تواند از شش ماهگی آغاز شده و کودک هر ساله آن را دریافت کند. نخستین دوز برای هر کودک زیر ۸ سال در دو نوبت با فاصله چهار هفته از یکدیگر دریافت می‌شود.

 

  • سرخک، اوریون، و سرخجه (MMR): محافظت در برابر بیماری‌های سرخک، اوریون، و سرخجه ایجاد می‌کند. این واکسن در دو نوبت دریافت می‌شود. نوبت نخست برای نوزادان بین ۱۲ تا ۱۵ ماهگی توصیه شده است. نوبت دوم معمولاً بین سن ۴ تا ۶ سالگی دریافت می‌شود. با این وجود، امکان دریافت آن ۲۸ روز پس از نوبت نخست نیز وجود دارد.

 

  • واریسلا (Varicella): محافظت در برابر آبله مرغان ایجاد می‌کند. دریافت واکسن واریسلا برای تمام کودکان سالم توصیه شده است. این واکسن در دو نوبت دریافت می‌شود.

 

  • هپاتیت A (HepA): محافظت در برابر بیماری هپاتیت A ایجاد می‌کند. این واکسن در دو نوبت بین یک تا دو سالگی دریافت می‌شود.
  • آیا واکسن‌ها خطرناک هستند؟

پاسخ کوتاه خیر است. واکسن‌ها نشان داده‌‌اند که برای کودکان بی خطر هستند. هیچ مدرکی درباره این که واکسن‌ها موجب اوتیسم می‌شوند، وجود ندارد.

افزون بر بی‌خطر بودن استفاده از آنها، واکسن‌ها نشان داده اند از کودکان در برابر برخی بیماری‌های خطرناک محافظت می‌کنند. در گذشته، مردم جان خود را به واسطه بیماری‌هایی از دست می‌دادند که امروزه واکسن‌ها به پیشگیری از آنها کمک می‌کنند. در حقیقت، حتی آبله مرغان نیز می‌تواند مرگبار باشد.

واکسن‌ها می‌توانند موجب عوارض جانبی خفیف مانند قرمزی و تورم در محل تزریق شوند. این آثار طی چند روز بهبود می‌یابند.

عوارض جانبی جدی مانند واکنش آلرژیک بسیار نادر هستند. خطرات ناشی از بیماری‌ها به مراتب بیشتر از خطر عوارض جانبی جدی ناشی از واکسن‌ها هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ایمنی واکسن‌ها با پزشک کودک خود صحبت کنید.

محمدمهدی حیدرپور

منبع: هلث لاین

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=5823
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.