چطور برابری جنسیتی را به کودکان بیاموزیم؟

( قسمت دوم)

دختربچه‌هایی را تصور کنید که با رهبری یک گروه از بچه‌ها، آنها را به دنبال خود می‌کشند. شاید با خودتان بگویید او با اینکه یک دختر است، خوب از پس همه برمی‌آید. تا به حال پسربچه‌ای را دیده‌اید که علاقه دارد آشپزی کند و یا برای عروسک‌ها قصه‌ای تعریف کند؟ شاید با خودتان گفته‌اید این بچه، کارهای دخترانه می‌کند. آیا می‌دانید این نگاه جنسیتی به کودکان موجب آسیب‌های جدی به کودکان و جامعه می‌شود؟

بیایید کمی وسیع‌تر نگاه کنیم. در طول تاریخ به تناسب موقعیت‌ها و اتفاقات مختلفی که در دنیا رخ داده است، زنان و مردان وظایف مختلفی را به عهده گرفته‌اند. گاهی زنان مجبور بودند پابه‌پای مردها، در جبهه‌های جنگ با دشمن خود بجنگند. در مقابل گاهی مردها نیز مجبور شده‌اند از نوزادان بی‌مادر خود نگهداری کنند و به امور خانه‌ها رسیدگی کنند. جهانی که ما در آن زندگی می‌کنیم، پر از اتفاقات و احتمالات گوناگون است که انسان‌ را برای هر چیزی آماده می‌کند.

با این اوصاف، بهتر است در کنار کودکان خود طوری رفتار کنیم تا بیاموزد که کارها را به دخترانه و پسرانه بودن تقسیم نکند. البته همه اطلاعات مهم و مربوط به جنس خودش را به او می‌دهیم و درباره بدنش، به او آگاهی‌های لازم را یاداوری می‌کنیم. باید بدانیم که رفتار ما به عنوان والدین کودک، مهمترین معیار و الگو برای کودک‌مان است. اگر کودک از ما بشنود یا ببیند که کارها و وظایف مختلف را به زنانه و مردانه تقسیم می‌کنیم، او نیز همین راه را ادامه می‌دهد.

در قدم بعدی باید درباره‌ی نقاط مختلف بدنش با او صحبت کنیم. به او بگوییم که بدنش زیباست و دختر یا پسر فرقی ندارد، بهتر است بدن خود را دوست داشته باشیم و از آن مراقبت کنیم. به کودک خود بیاموزیم که هیچ‌کس اجازه ندارد بدن ما را مسخره کند و از آن ایراد بگیرد. این یک مساله شخصی است و هر فرد خودش برای بدنش تصمیم می‌گیرد. هر فرد زیبایی‌های مخصوص خود را در بدنش دارد و ما نیز اجازه نداریم بدن یا رنگ پوست دیگران را مسخره کنیم.

به کودکان دختر آگاهی‌های لازم درباره‌ی نواحی مختلف بدن‌شان بدهیم و آنها را نسبت به زیبابودن بدنشان آگاه کنیم. از طرفی بهتر است دخترها را از کارهای سخت برحذر نداریم و طوری به او القا نکنیم که گویی او یک جسم منفعل است و قرار است در آینده فقط در کنار یک مرد طعم خوشبختی را بچشد. او را به داشتن استقلال، درامدزایی، ورزش کردن و باور به زیبایی‌های طبیعی‌اش پرورش دهیم. فردی که می‌تواند برای خود تصمیمات درستی بگیرد و در آینده نیز یک مرد را دوست بدارد. از طرفی بهتر است به پسربچه‌ها طوری القا کنیم که بیاموزند نسبت به خواهر خود یا دیگر دخترها برتری ندارند و احترام گذاشتن به یکدیگر، زیباتر از قلدری و رقابت است. به خاطر داشته باشید، اسباب‌بازی‌ها نیز باید فقط برای بازی باشند و نه برای دامن‌زدن به تفاوت‌های جنسی که منجربه نابرابری می‌شود. برخی اسباب‌بازی‌های صرفا دخترانه و یا پسرانه، مانند عروسک‌های باربی که شبیه به ملکه‌ای بی‌عیب و نقص هستند و یا هیولاهای جنگنده، نمی‌توانند پیام خوبی برای کودک شما داشته باشند.

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منابع:

https://believe.earth/en/how-to-educate-children-for-gender-equality/

https://babyandchild.ae/age-1-4/raising-your-toddler/article/1070/how-to-teach-gender-equality-to-your-kids

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=5386
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.