وقتی گوش کودک میزبان جسم خارجی می ‌شود!

یکی از رفتارهای همه‌گیر خردسالان فرو کردن جسم خارجی درون گوش و بینی است. آنها ممکن است اشیا کوچکی مثل مهره‌ها را در داخل گوششان فرو ببرند و مقدمات دردسری بزرگ را فراهم کنند. در مرحله‌ی اول آرامش خود را حفظ  کنید و قبل از مراجعه به پزشک چند اقدام کوچک انجام دهید.

  • بررسی سریع گوش کودک

هرجسم خارجی در گوش که نتوان آن را به‌راحتی خارج کرد موضوع مهمی است و باید جدی گرفته شود؛ زیرا ممکن است باعث عفونت مجرای گوش (التهاب گوش خارجی) یا صدمه به پرده‌ی گوش شود.

  1. علائم احتمالی
  2. درد و حساسیت هنگام لمس گوش.
  3. مشاهده یک جسم گیر کرده در گوش
  • اولین کاری که باید انجام بدهیم چیست؟

  1. اگر جسم موردنظر کوچک و نرم است، سعی کنید آن را با موچین خارج کنید. اگربدون فشار به گوش نمی‌توانید آن را بگیرید، آن را رها ‌کنید و فوری با پزشک مشورت کنید.
  2. اگر جسم خارجی حشره است، کودک را به پهلو بخوابانید؛ طوری‌که گوش مبتلا رو به بالا باشد. سپس  آب‌گرم به داخل مجرای گوش کودک بریزید. به این شکل حشره، شناور شده و بیرون می‌آید.

  • آیا باید با پزشک مشورت کنم؟

اگر نتوانستید جسم خارجی را بیرون بیاورید، یا اگر کودک هنگام لمس گوش، از درد و حساسیت شکایت دارد، فوری با پزشک مشورت کنید.

  • پزشک چه کاری انجام می‌دهد؟

پزشک پس از معاینه‌ی مجرای خارجی گوش کودک، جسم خارجی را بیرون می‌آورد و هرگونه صدمه وارد شده به پوست گوش را درمان می‌کند‌.

هم‌چنین در صورتی که در اثر ورود جسم خارجی، عفونتی در گوش ایجاد شده باشد، آن را درمان می‌کند.

(توصیه:به کودک زیر ۳ سال اجازه ندهید با اشیای کوچکی بازی کند که ممکن است به  گوش خود یا داخل بینی یا دهان خود فرو ببرد.)

 گرداوری : مژگان موسی پور

منبع : بهداشت کودک / دکتر میریام استوپارد/مترجمان : دکتر حمید سورگی، دکتر ساسان واثق، دکتر محمدرضا شگرف نخعی

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=5356
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.