راهکارهای ساده برای خنثی کردن حرف‌های زشت

کوچه و خیابان پر از الفاظ رکیک است، حتی اگر خانه مکان امنی باشد یا  بر محتوای رسانه‌ای در دسترس کودک نظارت کنیم ممکن است او  یک روز حرف رکیکی بزند. خیلی وقت‌ها فرزند ما معنی حرفش را نمی‌داند و صرفاً تلاش می‌کند تا نظر ما را جلب کنند. برای مواجهه‌ی اولیه با این اتفاق راهکارهای ساده‌ای وجود دارد.

 

  • اگر برای نخستین‌بار کودک شما از الفاظ بد و رکیک استفاده می‌کند یا فحش می‌دهد نباید برانگیخته شوید و واکنشی غیرمنطقی و سریع نشان بدهید، نفسی تازه کنید و بعد اقداماتی ساده را انجام دهید:
  • زمانی که کودک کلمه‌ی رکیکی استفاده می‌کند خونسرد باشید و از او بپرسید آیا معنی ‌آن را می‌داند یا نه؟ سپس توضیح دهید که بعضی لغات موجب ناراحتی دیگران می‌شود و نباید آنها را به کار ببریم و اگر معنی لغتی را نمی‌داند باید از به‌کار بردن آن دوری کند.

 

  • کودکانی وجود دارند که مدام از الفاظ بد استفاده می‌کنند. آنها قبح این کلمات را درک نمی‌کنند. خوب است به آنها توضیح بدهید که ممکن است خیلی از افراد آنها را سرزنش نکنند اما شما دشنام دادن را دوست ندارید.

 

  • کودک نباید معیار دوگانه داشته باشد. معنی این حرف چیست؟ گاهی ما اجازه نمی‌دهیم کودک جلوی ما یا سایر بزرگسالان از الفاظ بد استفاده کند اما از همین رفتار او در زمین بازی یا در بین دوستانش رنجیده نمی‌‌‌شویم. اگر رفتاری زشت است باید همیشه و همه‌جا زشت باشد.

 

  • ممکن است فرزندمان در استفاده از الفاظ بد ممارست داشته باشد و در حالی‌که چندین‌بار درمورد این موضوع با او صحبت کرده‌ایم لجبازی کند. خرید کتاب‌های مهارتی با این موضوع به ما کمک خواهد کرد. در قدم بعدی لازم است با مشاور صحبت کنیم.

 

با تلخیض از کتاب کلیدهای ‌آموختن آداب اجتماعی به کودکان و نوجوانان/ نویسنده: شریل ابرلی/ مترجم: ترانه بهبهانی

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=5270
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.