خداحافظ پوشک، سلام توالت

والدینی هستند که برای جدا کردن کودک خود از پوشک بی‌خیال‌اند و به کودک سخت نمی‌گیرند. اما والدینی هم هستند که با وسواس و سخت‌گیری‌های دست‌وپاگیر، کودک را کلافه و مضطرب می‌کنند. اما آیا این مرحله از رشد کودکان، تا این حد اهمیت دارد؟ بله! زیرا یکی از تحولات اساسی و مهم رشد است. تا جایی‌که ممکن است موجب اختلالاتی سنگین در بزرگسالی یا نوجوانی شود. در این مطلب سعی داریم تا به بررسی بهترین رفتار و واکنش‌های والدین در مسیر از پوشک گرفتن کودک بپردازیم.

  • خط قرمز بزرگ

مهم‌ترین و اساسی‌ترین خط قرمز این است که در تمام طول این مسیر از رشد کودک، تنبیه را فراموش کنید. تنبیه کردن کودک به علت اینکه به شما دیر اطلاع داده به دستشویی یا لگن خود نیاز دارد، موجب برخی اختلالات اضطرابی و یا وسواس در بزرگسالی می‌شود. در صورت مواجهه با عملکرد ضعیف کودک، هیچ واکنشی نشان ندهید و فقط با مهربانی و قاطعیت از کودک بخواهید تا کمک کند همه‌جا را تمیز کنید و آلودگی‌ها را برطرف کنید. در همین شروع کار، صبر، مهربانی و شادی را جایگزین تنبیه و بداخلاقی کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

  • چه کار کنیم؟

اگر تشخیص داده‌اید کودک شما از نظر جسمانی آمادگی جدا شدن از پوشک را دارد و می‌تواند خودش را تا دو، سه ساعت نگه دارد، شما می‌توانید تصمیم بگیرید، کم‌کم او را از پوشک جدا کنید. در چند مرحله ساده می‌توانید این کار را به او آموزش دهید. اجازه ندهید هیچ فرد دیگری غیر از شما که والدین کودک هستید، در این کار دخالت کند. البته منظور فقط آموزش جدا شدن از پوشک و استفاده از توالت است.

ابتدا یک دوره زمانی مشخص را تعیین کنید. مثلاً یک تا دو هفته. در این مدت سعی کنید اغلب در خانه باشید، مهمانی یا جایی نروید که کودک شما راحت نباشد. سعی کنید به کودک غذاهایی بدهید که دفع راحتی دارد. مثلاً میوه و سبزیجات یا آبمیوه‌ی بیشتری به او بدهید و از وقوع یبوست جلوگیری کنید. با تهیه یک کتاب قصه‌ی مصور با موضوع استفاده از دستشویی و لگن به جای پوشک، کودک را به توالت ببرید و مسأله را برای او توضیح دهید. سعی کنید از طریق قصه و تصاویر کتاب این کار را انجام دهید. می‌توانید از عروسک‌های دستکشی و نمایشی نیز استفاده کنید. خلاق باشید و سعی کنید فضای توالت را برای کودک خود زیباتر کنید. طوری که او آنجا را دوست داشته باشد و مثلاً به خاطر دیدن عروسک یا مجسمه‌ی خاصی که به آن علاقه دارد، به دستشویی بیاید. والدین خلاقی هستند که در فضای توالت به وسیله حباب‌سازها، موسیقی، عروسک‌های پلاستیکی و آب‌رنگ‌های مختلف، کارهای خارق‌العاده‌ای انجام می‌دهند و این مرحله از رشد کودک را با زیباترین خاطرات همراه می‌کنند. داستان‌های بداهه بسازید، کودک را تشویق کنید و در برابر او با بی‌صبری و نامهربانی و اضطراب اینکه، نکند جایی از خانه کثیف شود، این دوران را برای او سخت و اضطراب‌زا نکنید.

با قصه، تصویر و بازی‌ها، مراحل دستشویی رفتن را با آرامش توضیح دهید. با کودک خود مراحل پوشیدن و درآوردن لباس زیر و شلوار را تمرین کنید. مراحل شست‌وشو، خشک کردن و سیفون زدن را نیز تمرین کنید. در نهایت سعی کنید برای کودک توضیح دهید که این مرحله، جزئی از کارهای روزانه و همیشگی است و حتماً از کودک تشکر کنید که همه‌چیز را یاد گرفته و موفق شده مراحل را با موفقیت انجام دهد. شما می‌توانید با تهیه‌ی هدیه‌ای ارزنده، از او تقدیر کنید. کودکانی که از این مرحله رشدی به‎راحتی و با خاطرات خوش عبورکنند، عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس بیشتری را تجربه می‌کنند.

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منابع:

https://www.babycenter.ca/x548914/how-can-i-encourage-my-son-to-poo-in-his-potty-as-well-as-pee

https://www.babycenter.ca/v25009667/potty-training-in-ten-steps-video

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=5156
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.