پرتاب اشیاء، یک معضل و هزار راه‌حل!

در شش‌ماهگی، بیشتر نوزادان مهارت‌های دستی را یاد می‌گیرند و شروع به آزمایش می‌کنند. آنها میخواهند بدانند اگر این کار را بکنند، چه می‌شود؟ اگر شما بیش از اندازه، در پاسخ به پرتاب کردن، انداختن و سروصدا راه انداختن کودک، شدت عمل نشان ندهید، به احتمال زیاد، او از این کارها برای جلب توجه شما استفاده نمی‌کند و این رفتارها نیز می‌گذرند. در چه شرایطی این عادت مشکل ساز می‌شود؟

  • چگونه با کودکی که اشیاء را می‌اندازد کنار بیاییم؟

این‌اولین سوالی‌ است که در ذهنمان مرور می‌کنیم. خوب است بدانید کودک، پرتاب اشیاء را به‌صورت آزمایشی آغاز می‌کند و صرفاً می‌خواهد ببیند با انجام این کار چه اتفاقی می‌افتد. نوزاد، بطری‌اش را روی زمین می‌اندازد و گریه‌ می‌کند و شما به سرعت آن‌را بر‌می‌دارید؛ به‌زودی این کار به صورت یک بازی در می‌آید. درآغاز، آن را به‌صورت یک رفتار یادگیری در نظر بگیرید؛ ولی به آن توجه زیادی نکنید، چون در غیر این صورت این رفتار را تقویت می‌کنید و کودک به این نتیجه می‌رسد که بازی جالبی است و شما به این نتیجه می‌رسید که در حال دیوانه شدن هستید.

  • چطور رفتار کنم؟

  • شئ افتاده را بلند کنید و به کودک برگردانید. گاهی او صرفاً توانایی در دست گرفتن را هنوز خوب به‌دست‌نیاورده است و در حال تمرین کردن آن است. ولی هنگامی‌که به‌دست گرفتن را آموخت، انداختن را نیز یاد می‌گیرد.
  • به او بی‌توجهی کنید. وقتی انداختن به صورت بازی کودک درآمد و شما از آن خسته شدید، آن را دائم به کودک برنگردانید. شئ را روی زمین رها کنید و توجه اورا به چیز دیگری جلب کنید.
  • در مورد کودکان بزرگتر، شئ را به آن‌ها برگردانید، ولی بگویید: « اگر دوباره اونو بندازی، مدتی مال من می‌شه.» سپس، هنگامی‌که روی زمین افتاد، آن را برای چند دقیقه نزد خود نگه دارید. این روش، سر میز شام که کودک دائم اسباب‌بازی‌ها‌ یا قاشق و چنگال‌ها را می‌اندازد، مؤثر است.

  •  واکنش مناسب به پرتاب اشیاء توسط کودکان چیست؟

اگر چه پرت کردن اشیاء نوعی آزمایش برای رشد مهارت‌های کودک است، ولی نمی‌توان به آن بی‌اعتنایی کرد و آن را نادیده گرفت؛ زیرا خطرناک است. به نظرتان هنگام پرتاب اشیاء توسط کودک چه رفتاری مناسب‌تر است؟

  • قاطع باشید. هنگامی‌که کودکتان چیزی را بر روی زمین می‌‌اندازد، با صدای بلند و روشن بگویید: «نه، اونو ننداز!»
  • کودک را به‌طور موقت از آن شیء محروم کنید. اگر کودک بازهم به انداختن ادامه داد، آن را از دستش بگیرید و مدت دو دقیقه در دست خود نگه ‌دارید. اگر باز هم ادامه داد، تمام روز، کودک را از آن شئ محروم کنید.
  • از روش تصحیح بیش از حد استفاده کنید. او باید آنچه را که به‌‌هم ریخته، درست کند. مثلاً، اگر سنگ‌های باغچه را به این سو و آن سو پرتاب کرده است، باید دوبرابر سنگ‌هایی را که پرتاب کرده‌است،  جمع کند.

گرداوری : مژگان موسی پور

منبع: چگونه با کودک رفتار کنم/ دکتر گاربر/ شاهین خزعلی، هومن حسینی نیک و احمد شریف تبریزی

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=4951
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.