پانتومیم، یک ماجراجویی خانگی برای کودکان!

اگر کودکی پنج تا شش ساله دارید، احتمالاً به خوبی می‌دانید که این بچه‌ها ذهن فعالی دارند. ذهنی پر از رنگ و تصاویر مختلف تخیلی. شاید آنها در تخیلات خود به دنبال چیزهایی می‌گردند که در واقعیت از آنها دور هستند. کودکان پس از سه سالگی به دنبال استقلال‌طلبی‌اند و تا چهار سالگی راه‌های جدیدی را کشف کنند. در این مسیر، نمایش پانتومیم یکی از شیوه‌های لذت‌بخش است. در این مطلب به شما کمک می‌کنیم که بدانید چگونه در یک صحنه‌ی نمایش خانگی، کودک خود را به نمایش‌بازی پانتومیم دعوت کنید.

  • چرا پانتومیم؟

پانتومیم، چالشی جالب برای کودکان است چرا که نیاز به صحبت کردن ندارند. آنها به خوبی می‌توانند بدون گفتن هیچ کلمه‌ای، احساس غم، شادی، تعجب، ترس یا بی‌تفاوتی را در چهره‌شان نشان بدهند و تجربه‌های جدیدی داشته باشند که احتمالا تا پیش از آن نداشته‌اند. آنها از این طریق نوعی متفاوتی از ارتباط را می‌آموزند.

  • برای پانتومیم به چه چیزهایی نیاز داریم؟

در نمایش پانتومیم، بازیگران معمولاً چهره‌ی خود را با رنگ‌های خیلی روشن آرایش می‌کنند. بسیاری از کودکان از اینکه چهره‌شان را با رنگ‌های روشن و شاد گریم کنند بسیار لذت می‌برند. البته این به دلخواه بچه‌هاست. اگر کودکی دوست ندارد گریم شود، او را آزاد بگذارید. پوشیدن لباس‌های آستین بلند و تک رنگ، از دیگر کارهایی است که بازیگران پانتومیم انجام می‌دهند و در مرحله آخر، پخش موسیقی بی‌کلام در زمینه یک نمایش پانتومیم، آن را کامل می‌کند.

  • چگونه پانتومیم اجرا کنیم؟

از کودک خود بخواهید تا یک داستان ساده را انتخاب کند. آنها خودشان می‌توانند یک قصه بگویند و بعد با کمک بدن و حالات چهره‌ی خود، داستان را اجرا کنند. کودکانی که توانایی نواختن ساز دارند نیز می‌توانند ساز بنوازند. برای اینکه چهره و حالات مختلف کودک به خوبی دیده شود، حتما موها را جمع کنید و با یک کلاه پارچه‌ای یا کِش، آن را مهار کنید. برای این نوع نمایش لازم است چشم‌ها و لب‌ها، به عنوان مهمترین اعضای صورت، با رنگ‌ها آرایش شوند. این نوع آرایش کمک می‌کند تا حالات چهره بهتر منتقل شود. می‌توانید تماشاچی‌های فرضی یا واقعی داشته باشید. این بستگی به روحیه‌ی کودک شما دارد. به‌طورکلی نمایش‌بازی موجب تقویت عزت‌نفس و اعتماد به نفس در کودکان می‌شود. بچه‌های چهار تا شش ساله‌ می‌توانند در قالب کار گروهی نیز، پانتومیم اجرا کنند. همچنین بچه‌ها می‌توانند در قالب پانتومیم نقش افراد مشهور را بازی کنند و از تماشاچی‌ها بخواهند حدس بزنند که نقش چه کسی را بازی می‌کنند.

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منابع:

https://lifestyle.howstuffworks.com/crafts/seasonal/theatre-activities-for-kids.htm#pt11

https://kidactivities.net/drama-pantomime-tips-and-games/

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=4701
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.